Що наше життя? Гра!

І це справді так. Гри в нашому житті вистачає як у прямому, так і в переносному сенсі. Однак, незважаючи на це, хотілося б грати в чесні та відкриті ігри, правила яких прозорі та зрозумілі. Оскільки тема проведення різних ігор, вікторин та акцій за допомогою мобільного зв’язку стала в Україні актуальною, не завадило б звернути увагу на найгостріші питання, які виникають з цього приводу у населення, а також почути коментарі юристів.

Ось яскравий приклад. Нещодавно під вивіскою вже розкрученого оператора мобільного зв’язку такий собі організатор “інтелектуальної” гри ТОВ “Інтернет Кью Україна” проводив акцію “Великі гроші”, про яку завдяки рекламі знало чимало осіб. Усе б нічого: чергова гра, яких зараз не бракує, у ході яких організатори зазвичай… випробовують нашу з вами нервову систему на витривалість та азарт. Однак коли гру проводять професіонали, то незалежно від результату гравець, як правило, отримує задоволення від участі в ній. І навпаки: якщо організатори ігор діють нечесно, порушують правила гри та права споживачів, це викликає нарікання, адресовані як самим організаторам, так і тим, хто дав їм можливість це робити, – державним контролюючим органам.

Витрати на головний біль

Тому, мабуть, і стає гірко, коли ми, прості споживачі, чесно відповідаючи на запитання, запропоновані організатором акції, відсилаємо SMS-повідомлення, аби, як виявляється, отримати не призи або гроші (незважаючи на те, що нас визнали фаворитом), а витрати та головний біль. Адже SMS не безкоштовні. Наприклад, кожне повідомлення у згадуваного ТОВ “Інтернет Кью Україна” оцінюється в сім гривень, що за сьогоднішніми мірками не така вже й мала сума для простого споживача.

Але повернімося до реалій. Зазначимо, що на сторінках інтернет-форуму, присвяченого акції “Великі гроші”, можна знайти безліч повідомлень ображених та обдурених абонентів. Зокрема, там можна зустріти таке зізнання: “Спочатку тобі приходить SMS із пропозицією безкоштовно стати учасником акції та отримати можливість вигравати 10 тис. щодня або 100 тис. щотижня. Щоправда, для цього треба відправити платну SMS і завантажити контент, тобто якусь гру, заставку або рінгтон. Після цього ти автоматично стаєш учасником акції, і тобі щодня починають надходити повідомлення із запитаннями. Ці запитання – на рівні дитячого садка. Наприклад, як звати кота в мультику про “Простоквашино” – Матроскін чи Барбоскін? На що перетворюється вода, яка замерзає: на лід чи цукор? Крім “звичайних” SMS із запитаннями, відповіді на які залежать від хоча й примітивних, але особистих знань та вмінь учасників, організатор надсилає так звані бонусні повідомлення, які ні від чого не залежать і нараховуються за критеріями, зрозумілими, вочевидь, лише самому організатору. Фокус полягає в тому, що саме ці, бонусні SMS дозволяють істотно збільшити кількість балів (до сотень мільйонів) і таким чином отримати можливість зірвати солідний куш. Звісно, азарт посилюється, тим більше що компанія-організатор постійно заохочує, повідомляючи, що саме ви стали фаворитом перегонів. А слово “фаворит” не має двох тлумачень. Як тут встояти? Однак грати доводиться наосліп. Про які ж вікторину, конкурс, оцінку знань та навичок учасників ідеться? Підрахувавши збитки від відісланих SMS, впадаєш у відчай. Але “зіскочити” з акції не так просто: якщо перестаєш відповідати на примітивні запитання, даруйте, надходять “ідіотські” повідомлення такого змісту: “Ти де?”, “Куди ти подівся?”, “Грай далі!”. Від параної та інших психічних розладів рятує лише відмова від послуг такого оператора мобільного зв’язку”.

Азартні “вікторини”

Подальшу логіку зрозуміти не важко. Після всього цього у простих споживачів виникає безліч запитань. Наприклад, а хто, власне, організовує такі акції? Чи має організатор акції відповідний досвід проведення схожих заходів та команду професіоналів або ж ідеться про компанії-одноденки? Чи зможе організатор акції забезпечити та гарантувати видачу призів (подарунків, виграшу) після закінчення акції? Чи дотримуються права споживачів? До речі, насамперед цими запитаннями мусить перейматися оператор мобільного зв’язку, довіряючи такому організатору проведення відповідної акції під своїм брендом. А от держава має задатися іншим запитанням: а чи заплатить організатор такої акції податки зі своєї діяльності? Адже оператори мобільного зв’язку часто-густо свідомо переносять увесь тягар відповідальності (у тому числі і фінансової) на організатора акції. Отже, ми, як прості громадяни, маємо сприймати це так: у разі провалу кампанії оператор мобільного зв’язку лише розведе руками, “перевівши стрілки” на організатора. А хто він? Звідки взявся? Які гарантії отримання подарунків? Інакше кажучи, маємо самі запитання, а де ж відповіді, панове?

За словами адвоката адвокатської групи “Солодко і Партнери” Євгена Солодко, сьогодні немає нічого протизаконного у проведенні різного роду ігор, вікторин та акцій за допомогою мобільного зв’язку, адже в Україні за законом заборонені лише гральний бізнес та участь в азартних іграх. За кордоном схожі ігри практикують давно та успішно. І ті, хто вирішили взяти в них участь, задоволені як їх проведенням, так і результатами.

“Під азартною грою слід розуміти будь-яку гру, умовою участі в якій є внесення гравцем ставки, що дозволяє отримати виграш (приз), і результат якої повністю або частково залежить від випадковості, – уточнює пан Солодко. Навіть поверхневий огляд правил акції “Великі гроші”, яку проводить ТОВ “Інтернет Кью Україна”, підштовхує до висновку, що при підготовці цієї акції стояло завдання уникнути порівняння її з азартною грою. Адже це дає легальні можливості обійти обмеження, встановлені Законом України “Про заборону грального бізнесу в Україні” від 15.05.2009 р. №1334-VI. Однак після більш-менш детального правового аналізу стає зрозуміло, що правила зазначеної акції все-таки містять елементи (ознаки), властиві азартній грі”.

Свої висновки юрист робить, спираючись на таке. Наприклад, згідно з п. 7.1 правил акції “Великі гроші” її учасником може стати абонент, який придбав мобільний контент (графічне зображення, заставку, мелодію або гру), надіславши SMS-повідомлення на номер 1010. Зробивши це, абонент отримує право завантажити одну одиницю контенту, яка зараховується на його рахунок кредитів, а також автоматично стає учасником акції і отримує перші 10 балів, що зараховуються на його рахунок балів. Інакше кажучи, замовник та організатор гри обрали механізм, за якого перше повідомлення розглядається як оплата вартості одиниці контенту та водночас дає абоненту статус учасника акції на безоплатній основі. Однак, як свідчать неодноразові тестування, завантажити та встановити на мобільний телефон, наприклад, гру неможливо. Отже, напрошується висновок: якщо після відправки оплачуваного SMS на номер 1010 абонент не може повною мірою скористатися послугою, пов’язаною із завантаженням контенту (гри), а лише отримує статус учасника акції, то таке повідомлення кваліфікується як плата, що стягується за участь в акції.

На думку адвоката Дмитра Федоренка, однією з характерних ознак азартної гри є те, що її результат повністю або частково залежить від випадковості. Своєю чергою, концепція акції “Великі гроші” полягає в тому, що всі існуючі абоненти оператора мобільного зв’язку передплаченої форми обслуговування при замовленні мобільного контенту отримують можливість взяти участь в інтерактивних SMS-завданнях шляхом відправки SMS на короткий номер. Однак, як вказує організатор у правилах акції, її переможцем стане учасник, який набере найбільшу кількість балів і буде обраний за допомогою алгоритму (програмного забезпечення). Фокус полягає в тому, що визначити критерії, за якими цей алгоритм нараховує бали та виявляє переможця, неможливо. Виходить, що шанси того чи іншого учасника стати переможцем акції залежать не від його навичок та здібностей, а від такої ознаки азартної гри, як випадковість.

“Але це ще не всі завуальовані порушення, – продовжує Євген Солодко. – Оскільки в цьому разі організатор акції прямо пов’язаний зі споживачами послуг, він має відповідати за свої дії в повній мірі. Інформація, що її містять деякі повідомлення організатора акції, з погляду законодавства про рекламу може вводити споживача в оману. Ця обставина пов’язана ось із чим. Текст вказаних повідомлень був сформульований так, що учасник акції міг подумати: “Я вже власник винагороди”. Але насправді про перемогу не йшлося: його просто заохочували надсилати нові повідомлення”.

Дмитро Федоренко вважає, що порушення законодавства можна угледіти і в тому, що SMS із пропозицією взяти участь в акції компанії “Інтернет Кью Україна” не містять повної інформації про акцію або інформації, яка дозволила б абоненту оператора мобільного зв’язку ознайомитися з її умовами. А це також є порушенням Закону “Про захист прав споживачів”. Наприклад, дізнатися, скільки коштує одне повідомлення, можна лише в правилах акції, відшукати які було нелегко.

“Згідно зі ст. 15 Закону України “Про захист прав споживачів” від 12.05.1991 р. № 1023-XII продавець (виконавець), котрий реалізує продукцію, має обов’язково вказати ціну кожної її одиниці, – пояснює пан Федоренко. – Слід також зазначити, що, згідно з тією ж статтею Закону споживач має право на отримання доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, яка має забезпечувати йому можливість свідомого та компетентного вибору. При цьому інформація має бути надана споживачеві до того, як він придбає товар або замовить послугу”.

Оператори мобільного зв’язку можуть зазнати відчутних втрат, адже дії організаторів таких ігор, акцій та вікторин шкодять як бренду, так і репутації оператора серед споживачів. Хоча за великим рахунком його вина полягає в тому, що він, не перевіривши партнера, дозволив нечистому на руку організатору акції, засліпленому перспективою легкої наживи, обдурювати численних клієнтів, використовуючи добре розкручений бренд. Споживачі при цьому теж можуть залишитися ні з чим, адже відстоювати свої права проти таких організаторів дуже непросто. Та й піди їх розшукай, особливо після того, як акція скінчилась.

Насамкінець

Отже, можна дійти висновку, що на ринку таких специфічних послуг мають працювати винятково професійні гравці, які не лише розуміють, як правильно організовувати масові акції, ігри та вікторини, але й несуть відповідальність перед оператором мобільного зв’язку і споживачами. Оскільки це не завжди так, виникає запитання: якщо гра позиціонується як масова, але задоволення у вигляді додаткового прибутку отримують нечисті на руку організатори гри, чи потрібні мобільному оператору та його абонентам такі організатори? Будьте пильними, панове!

Костянтин Пасько (Правовий тиждень, № 16, 20-26 квітня 2010)

Стаття опублікована у вівторок, 27.04.2010, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


+ 5 = одинадцять

--


Календар публікацій

Квітень 2010
П В С Ч П С Н
« Бер   Тра »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930