Як оскаржити дії інспектора ДАІ в суді?

Напевно, саме неприємне, що може трапитися в дорозі (не рахуючи, звичайно, не дай Бог, ДТП), – це складання інспектором ДАІ протоколу щодо водія. Після цього зазвичай слідує штраф або позбавлення водійських прав. Однак законодавець дав водієві достатньо прав, щоб той не лишився після зустрічі з даішником без грошей і водійських прав. Найголовніша зброя, яку ще ніхто не відміняв, це суд. Про те, на якій підставі і як можна зробити дії служителів дорожнього патруля предметом судового оскарження.

Найлегше оскаржити протокол

Першим ділом завжди потрібно спробувати оскаржити так звані «первинні документи». Саме на їх підставі виноситься постанова про накладення адміністративного стягнення. Найлегше причепитися не до змісту, а до форми як самого протоколу, так і порядку його заповнення.

Зміст протоколу про адмінправопорушення докладно викладено в ст. 256 КпАП України. У цьому протоколі зазначаються: дата і місце його складання, посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу порушника, місце і час вчинення і сутність адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за правопорушення, прізвища, адреси свідків і потерпілих, якщо вони є; пояснення порушника.

До речі, про свідків. Інспектори не люблять приймати як свідчення свідків пасажирів, що сидять з водієм в машині. Мовляв, ваша дружина, мама або просто товариш – зацікавлені в результаті справи обличчя. Безумовно, дружина і навіть теща в подібній ситуації на вашій стороні. Проте ступінь їх зацікавленості і, якщо так можна висловитися, заангажованості може визначити тільки суд. Справа в тому, що ст. 272 КпАП свідчить, що в якості свідка в адміністративному процесі може бути викликано будь-яка особа, про яку є відомості, що їй відомі які-небудь обставини, що підлягають встановленню у даній справі. Ідентична норма міститься і в Кримінально-процесуальному та Цивільно-процесуальному кодексах. Тобто наявність родинних, дружніх, партнерських та інших зв’язків між свідками і порушниками не може стати перешкодою для виклику їх в якості свідків. Близькі родичі можуть самі відмовитися свідчити проти своїх домочадців, але заборонити їм давати свідчення не може ніхто. Питання про сумлінність і чесність свідків може вирішити суд. Даішник же зобов’язаний вислухати і записати свідчення.

Як і питання про винність водія може вирішити тільки суд. Тому в протоколі обов’язково потрібно вказати «не винен» і/або «не згоден». До речі, наявність підпису в протоколі, що б не стверджували співробітники ДАІ, не є визнанням вини, а лише підтверджує ознайомлення з матеріалами справи. Підписання протоколу не означає сліпої згоди водія з його змістом.

Кляуза в ДАІ: можна, але не ефективно

Потрібно враховувати, що після оформлення протоколу інспектором ДАІ у водія є всього десять днів, щоб подати скаргу, яка автоматично припиняє виконання будь-якої постанови. Не варто забувати, що на термін розгляду скарги водієві, у якого інспектор вилучив права, повинні продовжити дію тимчасового дозволу на керування транспортним засобом, тобто додати до тримісячного терміну ще період розгляду скарги.

Скаргу потрібно надіслати рекомендованим листом з повідомленням, а краще взагалі з’явитися до начальника районного ДАІ і вручити її в приймальні або канцелярії, зажадавши зареєструвати, про що зробити відмітку на другому примірнику скарги, який забрати з собою.

Оскільки часу мало, описувати всю кричущу ситуацію незаконного складання протоколу ніколи, та й елементарних знань для цього іноді не вистачає, можна скласти скаргу за спрощеною формою. Оформляється вона у вигляді заяви на ім’я начальника ДАІ, де вказується прохання скасувати постанову від такого-то числа, винесене інспектором ДАІ таким-то. Далі слід написати, що винним ви себе не визнаєте, провину недоведеною вважаєте, а постанова – незаконно необгрунтована. Крім того, потрібно вказати, що докладна скарга буде подана після ознайомлення з усіма матеріалами справи вашим адвокатом. І в кінці, як звичайно: «З повагою, водій ___. Дата і підпис ». Повірте, така заява врятує від пропуску терміну оскарження, а не прийняти її до розгляду у начальника ДАІ підстав немає.

Крім того, якщо сталося так, що інспектор не дав вам копії протоколу при його оформленні, необхідно з’явитися в управління ДАІ, вимагати таку копію, і в заяві або скарзі зазначити реальну дату, коли ви отримали цей документ, від якої і починається відлік десятиденного терміну оскарження.

Судовий розгляд: присутність обов’язкова

Якщо начальник ДАІ відмовив у задоволенні скарги і залишив у силі постанову інспектора, потрібно звертатися в вищестояще ДАІ (міста або області). Копію скарги до начальника вищестоящого ДАІ можна відправити і в прокуратуру. Якщо і тут відмовили, залишається одна дорога – до суду.

Для звернення з позовом до суду КАСУ встановлено два терміни: три місяці з дня, коли громадянинові стало відомо про порушення його прав і свобод; один місяць з дня одержання громадянином повідомлення про відмову вищестоящого в порядку підлеглості державного органу, громадської організації, посадової особи у задоволенні скарги або з дня закінчення місячного терміну після подачі скарги, якщо громадянин не отримав на неї відповідь. Якщо ж ви нікуди не скаржилися, а прямо пішли до суду, у вас є ті ж 10 днів, про які говорилося вище, у разі подання скарги в ДАІ.

Справа в тому, що якщо ви подасте позов пізніше, ваш штраф вже вступить в силу, а значить, необхідно його оплатити. І вам потім доведеться (у разі виграшу) ще й повертати свої «кровні» з місцевого бюджету, що пов’язано з певними труднощами.

Суд приймає рішення про прийняття заяви протягом десяти днів з дня подачі. Протягом місяця призначається попереднє судове засідання. Судове слухання призначається протягом п’ятнадцяти днів після завершення підготовки справи до розгляду. Розглядати справу суд має право в строк не більше двох місяців з дня відкриття провадження. У виняткових випадках суд може продовжити термін розгляду справи ще на один місяць.

У принципі, виграти суд з ДАІ абсолютно реально. Скажімо, дуже часто водіям при складанні протоколу не надають ніякої юридичної допомоги. А, наприклад, фіксація перевищення швидкості «Візиром» давно не сприймається судом як достатній доказ такого перевищення. Але, наважуючись на цей крок, треба бути готовим витратити час на складання і подачу позову (про ціну мова не йде, оскільки держмито становить лише 3,40 грн., А приклади позовів під різні ситуації є на відповідних юридичних форумах), а також відвідування судових засідань. Справа в тому, що суддя винесе рішення на вашу користь лише в тому випадку, якщо побачить, що ви чітко і правильно викладаєте події, не заглядаючи за кожним словом в папірці. При цьому самі інспектора, як правило, просять суд розглянути справу за їх відсутності.

Оригінальний спосіб вирішення проблем

Незрозуміло, з яких причин, але за інспекторами ДАІ давно закріпилася слава хабарників. Тому можна спробувати помститися даішнику за допомогою зовсім іншого суду – далеко не адміністративної юрисдикції.

Отже, вас зупинили на дорозі і хочуть оформити протокол про порушення правил дорожнього руху. Не будемо лукавити, багато хто з нас намагаються вирішити питання на місці, просто давши хабар інспекторові. І якщо вже даішник вимагає грошей, можна піти двома шляхами: дати йому гроші з пачки, в якій ви записали номери та серії купюр (варіант для передбачливих) або відпроситися додому за грошима, а по дорозі заїхати в ОБЕП МВС, попередити про ситуацію і запросити з собою. У цьому випадку горе-хабарник звільняється від кримінальної відповідальності на підставі ч. 3 ст. 170 Кримінального кодексу України.

http://www.prostopravo.com.ua

Стаття опублікована у понеділок, 28.03.2011, у категорії Право, суди, Транспорт. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


1 + = п'ять