Українським чорноземам пророкують аукціони

Нещодавно Верховна Рада України прийняла довгоочікуваний Закон “Про Державний земельний кадастр”. Щоб забезпечити повноцінне функціонування українського ринку земель сільськогосподарського призначення, парламенту залишилося прийняти ЗаконПро ринок земель“. Останній викликав чимало дискусій у суспільстві. Незважаючи на це, народні депутати та Президент стверджують, що ринку землі в Україні бути. Тому радять активніше залучатися до обговорення недоліків законопроекту. Проте пересічні українці побоюються, що влада вкотре не прислухається до народу і зробить все по-своєму.

Сьогодні юристи, як ніхто інший, включились у дискусію щодо пріоритетних напрямів розробки земельного законодавства. Адже правники одними з перших відчують на собі дію нового законодавства. Під час круглого столу “Вільний ринок землі сільськогосподарського призначення: за чи проти?” партнер ЮФ „Ілляшев та Партнери” Максим Копейчиков окреслив переваги законопроекту “Про ринок земель”. Він зазначив, що включення сільгоспземель до ринкового обороту забезпечить відкритість ринку. Це може привести до істотного зменшення корупції у земельній сфері. Крім того, із прийняттям цих двох законів землі використовуватимуть ефективніше. Вільний ринок сприятиме соціальному та економічному розвитку села. Зрештою це призведе до зростання добробуту сільських жителів і, відповідно, до збільшення податкових надходжень до державної казни. Звичайно, крім переваг є й ризики, пов”язані з можливим використанням сільгоспземель у спекулятивних цілях, зауважив пан Копейчиков.

Тому сьогодні правники повинні активно працювати над законопроектом, щоб унеможливити такі ризики в майбутньому. Директор Департаменту нормативно-правового забезпечення розвитку земельних відносин Державного агентства земельних ресурсів України Євген Бердніков виокремив чотири основні блоки законопроекту, які треба доопрацювати. Перший передбачає порядок проведення земельних торгів. За словами пана Берднікова, існує велика ймовірність того, що остаточна редакція Закону повністю відповідатиме сьогоднішній, адже документ якісно опрацьований фахівцями. Другий блок містить положення про особливості обігу земель сільськогосподарського призначення. Саме ці норми викликають найгострішу дискусію та, на думку фахівця, потребують суттєвого доопрацювання. Третій блок передбачає порядок консолідації земель сільськогосподарського призначення, а четвертий — інституційного забезпечення існування ринку землі.

Своїм рецептом ефективності земельної реформи поділився генеральний директор асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” Володимир Лапа. На його думку,законодавчі пропозиції щодо земельного питання мають кореспондуватись із цілями земельної реформи, проголошеними на державному рівні. Серед таких пропозицій можна виокремити:

  • залучення інвестицій в агропромислове виробництво;
  • поєднання землевласника і землекористувача в одній особі;
  • надання власникам земельних паїв можливості повноцінно ними користуватись.

За словами експерта, наявні законопроекти не сприяють повному досягненню цих цілей, а тому потребують доопрацювання.

Про захист національного багатства потрібно думати вже сьогодні, на етапі підготовки законопроектної бази. Адже втрачати є що. За даними директора департаменту оцінки Baker Tilly Ukraine Олександра Полянського, на територію України припадає більше 30% світового запасу чорнозему. До того ж держава має сприятливий клімат та чисельне сільське населення. Експерт впевнений, що в України є великий шанс стати лідером серед так званих країн продовольчого спрямування. Це можливо завдяки наслідкам світових економічних тенденцій та прийняття Україною дієвого законодавства. Сьогодні ж ми маємо невтішну статистику. Показники врожайності у країні значно нижче середньоєвропейських. “Для підвищення ефективності сільськогосподарських підприємств потрібні інвестиції в основні фонди, інфраструктуру, технології, кадри та корпоративне управління”, — прокоментував ситуацію пан Полянський.

По завершенні круглого столу спеціалісти констатували: переважна більшість українського населення не проти запровадження вільного ринку земель сільськогосподарського призначення, але з певними обмеженнями. Представники влади називають закономірним дещо негативне ставлення людей до ринку землі. І головна причина цього — відсутність інформаційної політики держави щодо законотворчих процесів. Мабуть, має значення й те, що народ, який не раз обпікся на обіцянках влади, не вірить у щирість високопосадовців. Особливо якщо ідеться про безцінні українські чорноземи.

| Правовий тиждень №28-29, 20 липня 2011

Стаття опублікована у понеділок, 29.08.2011, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


+ п'ять = 8

--


Календар публікацій

Серпень 2011
П В С Ч П С Н
« Лип   Вер »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031