Біометричні паспорти – за чи проти?

23-го вересня 2011 року Верховна Рада Україна прийняла закон “Про документи, що засвідчують особу і підтверджують громадянство України”, яким запроваджуються так звані біометричні, або “електронні”, закордонні паспорти. Примітно, що в другому читанні депутати ВР схвалили цей законопроект практично одноголосно – 257 голосів проти 2. Незважаючи на це, дана подія викликала широкий суспільний резонанс.

Автори законопроекту № 8507 наводять кілька основних аргументів на його підтримку. Проте, жоден з цих доводів не витримує ніякої критики. Давайте розберемося.

По-перше, як стверджує народний депутат Валерій Коновалюк, один з авторів законопроекту, введення біометричних паспортів – вимога Євросоюзу в обмін на лібералізацію візового режиму з Україною. Зокрема, депутат зазначив: «Якщо законопроект про документи буде прийнятий у другому читанні і підписаний президентом , то вже з 1 жовтня українцям можуть почати видавати електронні паспорти, а з нового року Україна може отримати безвізовий статус ». Більше того, як стверджує В. Коновалюк, законопроект про впровадження електронних паспортів був схвалений комісаром ЄС Луїджі Сорек.

У відповідь на заяви про те, що нові паспорти вимагає ввести ЄС, наведемо думку експерта Фонду суспільної безпеки Юрія Гаврилечко: «Подібні вимоги – це просто фантазії авторів законопроекту, тому що немає жодного документа ЄС, що знаходиться у відкритому доступі, який би зобов’язував країну -члена вводити внутрішні біометричні паспорти. Такої практики немає ні в Лісабонській угоді, ні в інших основоположних документах …». Далі, експерт зазначає: «Оскільки норм про необхідність введення внутрішніх біометричних паспортів не існує в жодній європейській Конвенції, яку ратифікувала Україна, то посилатися на верховенство міжнародного права і необхідність приведення внутрішнього законодавства у відповідність з прийнятими на себе зобов’язаннями – народні депутати так само не можуть ».

Отже, посилання авторів законопроекту № 8507 на Євросоюз безпідставно, оскільки: а) не існує відповідного офіційного документа, підписаного європейськими чиновниками і б) подібних вимог не висувалося до жодної країни ЄС. Таким чином, Євросоюз не вимагає біометричні паспорти від України. Що ж стосується «підтримки» єврокомісара Луїджі Сорек, який відповідає за відносини між ЄС і України в рамках безвізового діалогу, то вона висловилася в схваленні цифрових технологій української компанії «ЄДАПС», яка має намір виготовляти нові паспорти для українців. Підкреслимо – підтримку отримали технології, а не законопроект.

Другий аргумент, який пред’являється на захист електронних паспортів – підвищення імміграційної безпеки. При цьому автори законопроекту знову посилаються на «біометричний досвід» європейських країн, для яких безпека документів і міграційні процеси є ключовими питаннями. Більше того, нардеп Валерій Ковалюк наводить як приклад недавні кримінальні розборки в Одесі: «Події, що відбулися в Одесі, є тривожним сигналом про те, що міграційна ситуація в країні вийшла з-під контролю. Сьогодні жодне відомство не може точно сказати, скільки нелегалів у країні, немає і статистики скоєних вихідцями з інших країн злочинів. Якщо подібна ситуація збережеться, країні буде закритий шлях до Європи ». Таким чином, стверджує парламентарій, законопроект № 8507, що передбачає в тому числі видачу картки мігранта та посвідчення біженця з біометричними даними – реальний крок до створення системи ідентифікації та обліку мігрантів.

Даний аргумент також легко спростувати. Незважаючи на оптимізм авторів законопроекту, експерти заявляють, що біометричні паспорти легко підробити. Так, відомий експеримент вченого Дж. ван Бика, який перекодував паспорта таким чином, що вони стали належати терористам Усамі бін Ладену і Хіба Дарагме. Що ж до одеських подій, викликає інтерес той факт, що вони потрапили в інформаційний потік відразу після прийняття закону «Про документи, що засвідчують особу і підтверджують громадянство України». Збіг?

По-третє, вищезгаданий депутат В. Коновалюк стверджує, що видача біометричних паспортів буде відбуватися виключно на добровільній основі. Разом з цим, депутат заявляє: «Наш законопроект про документи не передбачає додаткових бюджетних асигнувань на впровадження електронних документів». Тобто за видачу нового посвідчення громадянина України повинні будуть платити самі українці. Давайте задумаємося, чи багато «добровольців» знайдеться в цьому випадку? Далі – ще цікавіше. Досить прочитати текст закону № 8507, що знаходиться у відкритому доступі на сайті Верховної Ради, щоб переконатися – законопроект не передбачає відмову від електронних паспортів. Формулювання при цьому наступна: для осіб, які в силу своїх релігійних чи особистих переконань відмовляються від внесення інформації в електронний чіп, «оформлення та видача таких документів здійснюється в порядку, встановленим Кабінетом Міністрів України».

Таким чином, всі доводи на користь введення нових закордонних паспортів більш ніж сумнівні. Крім цього, варто звернути увагу і на деякі інші факти.

Випуском нових документів буде займатися приватна компанія «ЄДАПС», що володіє необхідними технологіями для роботи з біометричною інформацією. При цьому експерти відзначають, що «якщо грунтуватися на практиці інших країн, то паспорти слід було б виробляти держкомпаніям, без допуску приватного капіталу. ЄДАПС – це яскравий приклад участі приватного капіталу ». У зв’язку з цим постає запитання – чому дрімає Служба Безпеки України? Адже державний контроль над виробництвом захисних знаків – найважливіший елемент забезпечення безпеки будь-якої держави.

«Паспортизація» дорого обійдеться українцям. За оцінками експертів, на технічне переоснащення держорганів для роботи з новими документами Кабмін може витратити більше 24 млрд. гривень за три роки, а громадяни України – ще 60 млрд. грн. У сумі – 84 млрд. грн. за три роки. Більшу частину цих коштів освоїть компанія «ЄДАПС».

Народний депутат України Кирило Куликов закликав Президента України накласти вето на новий закон, стверджуючи, що «під гаслами виконання Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України були пролобійовані інтереси комерційної структури, яка виготовляє бланки документів з голографічними захисними елементами». Більш того, в день прийняття закону Міністерство юстиції України заявило, що документ порушує основні конституційні основи розвитку держави. Зокрема, Мін’юст вказує на монополію виготовлення нових паспортів, а також на порушення статті 32 Конституції України «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина» .

Підсумовуючи вищенаведений аналіз, очевидно, що пролобійований парламентом паспортний законопроект не витримує ніякої критики. Також, наведемо останній, але не менш важливий контраргумент. Те, про що говорили раніше і заговорили з новою силою правозахисники. У разі остаточного прийняття закону «Про документи, що засвідчують особу» (тобто підписання його Президентом), українське населення стане підконтрольне як національним, так і зацікавленим закордонним силовим структурам. А це – черговий крок до створення світового уряду, при якому ретельно відстежуються і фіксуються дії кожної людини, а національні владні структури – не більш ніж ширма для панівних світових сил. Давайте замислимося над цим.

http://www.prostopravo.com.ua

Стаття опублікована у вівторок, 01.11.2011, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


+ два = 4