Осягаємо премудрості електронної реєстрації компанії

Електронна державна реєстрація компаній практикується у багатьох країнах Європейського союзу і вже показала свою високу ефективність. Введення такого механізму в Україні, безсумнівно, спрощує реєстрацію підприємств, проте для цього слід знати кілька важливих особливостей.

Державний реєстратор

Державна реєстрація є необхідною умовою для здійснення будь-якого виду підприємницької діяльності в Україні (Закон України від 07.02.91 р. N 698 “Про підприємництво”). Для державної реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності – юридичної особи подаються такі документи:

  • рішення власника (власників) майна або уповноваженого ним (ними) органу про створення юридичної особи (крім приватного підприємства). Якщо власників або уповноважених ними органів два і більше, таким рішенням є установчий договір, а також протокол установчих зборів (конференції) у випадках, передбачених законом;
  • статут, для створюваної організаційної форми підприємництва;
  • реєстраційна картка встановленого зразка, яка є одночасно заявою про державну реєстрацію;
  • документ, що засвідчує сплату власником (власниками) внеску до статутного фонду суб’єкта підприємницької діяльності в розмірі, передбаченому законом;
  • документ, що засвідчує внесення плати за державну реєстрацію;
  • при створенні відкритих акціонерних товариств (крім відкритих акціонерних товариств, створених у процесі приватизації та / або корпоратизації) подається засвідчений Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку звіт про наслідки підписки на акції.

Програма реєстрації

Програму можна безкоштовно завантажити на сайті ДП “Інформаційно-ресурсний центр” (http://irc.gov.ua/ua/Elektronna-reiestratsiya.html). Там же зазначені правила використання цієї програми. Якщо коротко – відкривши програму, необхідно спочатку створити реєстраційний пакет документів (передбачені окремі пакети для фізичної особи та юридичної особи). У робочій області реєстраційного пакета необхідно активувати розділ “Карта”, в якому заповнити всі поля, виділені жовтим кольором (так, по суті, буде заповнена реєстраційна картка). Далі слід перейти в розділ “Документи”, в якому спочатку вибрати вид прикріплюється документа, а потім – прикріпити відповідний файл.

Файли відсканованих документів повинні мати формат. Tif. Інших вимог до сканованого документа поки не встановлено, але вони повинні з’явитися разом із затвердженням Мін’юстом згаданого наказу.

При збереженні даних проводиться перевірка правильності заповнення полів картки. Якщо ж помилок немає, відображається вікно “Зчитування особистого ключа”, в якому необхідно також пройти процедуру зчитування секретного ключа, використовуваного для підписання реєстраційного пакета ЕЦП. У разі успішного підписання ЕЦП реєстраційний пакет зберігається в каталог у вигляді. Zip файлу без “зірочки”.

Відправлення реєстраційного пакета здійснюється з наступного адреси – http://reg.edr.org.ua/EdrRegService/. У разі успішного відправлення документів внизу сторінки відображається таблиця результатів відправки і в ЄДР надійде електронне звернення (заявка) з відповідними реєстраційними даними. Повідомлення про те, що документи отримані держреєстратором, автоматично надійде заявнику тоді, коли реєстратор відкриє відповідну заявку.

Витрати

Основні витрати пов’язані з необхідністю придбання електронного цифрового підпису (ЕЦП), яким повинні бути завірені електронні документи, що подаються для державної реєстрації. Купити його можна в центрах сертифікації ключів. В “звичайних” центрах можна придбати послуги ЕЦП та обслуговування сертифікатів ключів, а в акредитованих центрах сертифікатів ключів – ЕЦП з посиленими сертифікатами ключів. Закон про електронну реєстрацію не висуває вимог щодо засвідчення ЕЦП посиленим сертифікатом ключів, а тому поки можна купувати і звичайний ключ. Але в надрах Мінюсту зараз розробляється проект подання та обігу електронних документів державному реєстратору, який вимагає перевірки саме посиленого сертифіката відкритого ключа.

Передача відомостей про державну реєстрацію юридичної особи до органів статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України для взяття юридичної особи на облік.

  1. Державний реєстратор у день державної реєстрації юридичної особи зобов’язаний передати відповідним органам статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України відомостей з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи.
  2. Підставою для взяття юридичної особи на облік в органах статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України є надходження до цих органів відомостей з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи.

Слід знати, що подання засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) особою документів державному реєстратору для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи здійснюється на паперових носіях без подання електронних документів.

В цілому, така процедура, безсумнівно, спрощує реєстрацію підприємств, проте:

  • по-перше, вона не є зовсім вже безкоштовною;
  • по-друге, не знімає необхідності розробки та підготовки власне реєстраційних документів;
  • по-третє, все одно вимагає певного часу на підготовку документів і заповнення карток.

А тому краще всього доручити її проходження професіоналам, що мають відповідний досвід і обладнання.

http://www.prostopravo.com.ua

Стаття опублікована у середа, 09.11.2011, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


2 × дев'ять =