Встановлення квартирних лічильників: поради юриста

Всім відомо, що, не маючи бажання оплачувати споживання води за своїх безвідповідальних боржників-сусідів, мешканці багатоквартирних будинків вважають за краще встановити так звані водоміри, або просто – лічильники води. Та й навіщо платити за нормативами, коли, скажімо, конкретно взята сім’я витрачає води в рази менше, ніж їй “наказано”? Крім того, багатьох встановлення лічильника навіть в деякому роді дисциплінує – нарешті змінюються капаючі змішувачі та протікають труби. Ось тільки як правильно встановити лічильники води – самому чи за допомогою сантехніка ЖЕКу? Де їх реєструвати і як повідомити ЖЕК про те, що квартира більше не потребує “нормативів споживання”, а буде враховувати воду самостійно?

Чи можна встановити лічильник самостійно?

Певної і категоричної заборони на прояв подібної самостійності законодавчі акти не містять. Тому робимо висновок: якщо ви впевнені у власних силах і можливостях, встановлюйте лічильник самостійно: як то кажуть, у своїй квартирі господар – пан. Але тут слід керуватися здоровим глуздом. По-перше, самі лічильники повинні бути куплені не на чорному ринку, а у компанії, що має ліцензію. Разом з тим продавець зобов’язаний забезпечити прилади обліку паспортами, в яких будуть вказані їх технічні характеристики, що відповідають метрологічним вимогам. По-друге, для встановлення лічильника доведеться перекрити воду у всьому стояку, що зробити самостійно навряд чи вдасться. По-третє, якщо вам все ж пощастило власними силами впоратися з поставленим завданням, будь-який прорив труб, викликаний установкою лічильника, лежатиме на вашій совісті, що, власне, означає обов’язок усунути неполадки і відшкодувати збиток затопленим сусідам зі своєї кишені.

Викладене повною мірою свідчить про необхідність звернення до фахівців, які мають відповідну ліцензію. Це й підтверджує п. 9 Постанови КМУ від 21.07.2005 №630 (остання редакція від 31.10.2011) “Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, холодного і гарячого водопостачання і водовідведення” (далі – Постанова № 630). Зокрема, ця норма встановлює: “У квартирі роботи з установки приладів обліку води та теплової енергії (квартирні прилади обліку) проводяться спеціалізованою організацією, виконавцем, виробником чи постачальником за рахунок коштів споживача”.

Реєстрація та постановка на облік

Спочатку потрібно звернутися у відділення водоканалу, зокрема, у відділ узгодження проектів з водомірного обліку розрахункового департаменту, отримавши там технічні умови водомірів. Наступним кроком стане, зрозуміло, покупка самого лічильника – зверніть увагу, сертифікованого для використання в України і має відбиток Держстандарту на пломбі. Звичайно, можна поступити і з точністю до навпаки – спочатку купити прилад обліку, а потім звернутися до водоканалу.

І ще важливий момент, який слід врахувати при встановленні лічильника.

Згідно п. 10 Постанови №630, оплата послуг за показаннями квартирних приладів обліку провадиться лише у разі здійснення обліку в усіх точках розбору холодної та гарячої води у квартирі незалежно від наявності приладів обліку на вводах у багатоквартирний будинок.

Потім вас чекає виклик сантехніка обслуговуючої ваш будинок організації. Часто такий виклик “спеціаліста по трубах” виявляється не безкоштовним, хоч перекриття подачі води в стояку повинно здійснюватись безоплатно. Хоча можна заощадити, заздалегідь написавши заяву на ім’я начальника ЖЕКу чи ОСББ – в такому випадку послуги сантехніка вже точно стануть для вас безкоштовними.

Зрозуміло, що установкою лічильників справа не закінчується, оскільки їх ще потрібно опломбувати. Як правило, для цього викликаються представники водоканалу та теплопостачальної організації (для лічильника гарячої води). Однак, як показує практика, пломби іноді ставить і представник ЖЕКу – все залежить від того, хто є виконавцем послуг з водопостачання та підігріву води. Такими можуть бути, приміром, організація, на балансі якої значиться конкретний житловий будинок (ЖБК, ОСББ, ЖЕК), або безпосередні виробники названих послуг, тобто водо-і теплопостачальні організації. Загалом, кого власник багатоквартирного будинку назве виконавцем послуги, до того і слід звернутися. У будь-якому випадку, згідно з пп. 9 п. 32 постанови № 630, виконавець зобов’язаний забезпечити за заявою споживача постановку квартирного приладу обліку на абонентський облік у тижневий термін з дати подання такої заяви.

Якщо ви сприйняли наші рекомендації і для установки лічильника все ж вдалися до допомоги ліцензійних фахівців, не забудьте підписати і залишити собі примірник акта приймання роботи, який стане, по-перше, підставою для постановки вашого лічильника на облік в організації виконавця, а по-друге – документом, що знімає з мешканця будь-яку відповідальність за аварію чи прорив в місці установки лічильника.

На завершення всієї епопеї, тобто після пломбування лічильника мешканець починає оплачувати воду не за нормами споживання, а згідно з показаннями лічильника, які слід “знімати” щомісяця.

Якщо в квартирі проживає пільговик

Постанова №630 забороняє як виконавцю, так і споживачеві відмовитися від врахування показань лічильників. При цьому оплата за нормативами споживання при встановлених квартирних приладах, не зараховуючи їх показань, не допускається, за винятком випадків, коли споживач при наявності сумнівів у правильності показань квартирного лічильника за власний рахунок проводить його позачергову перевірку.

Як відомо, у випадку, якщо споживач, згідно із законодавством, має пільги з оплати послуг, у договорі з обслуговуючою організацією робиться відповідна позначка, причому дані про пільгу вносяться у договір між виконавцем та постачальником. При отриманні права на пільги споживач подає виконавцю письмову заяву та документи, що підтверджують його, а оплата послуг з урахуванням пільг нараховується з дати подання цих документів. У разі встановлення лічильників у квартирі, де проживає пільговик, їх показання діляться пропорційно числу мешканців квартири. Пільги споживачам з оплати послуг надаються на частку, отриману після такого розділу, за фактичними витратами, але не менш норм споживання, визначених законодавством (п. 22 Постанови №630).

Як і за чий рахунок обслуговувати?

Періодична повірка, обслуговування та ремонт (у т. ч. демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних приладів обліку проводяться за рахунок виконавця (п. 9 Постанови №630). Про це ж свідчить і п. 11.2.1 Правил технічної експлуатації систем водопостачання та каналізації населених пунктів України, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу №30 від 05.07.1995 (в редакції від 27.06.2008): “Періодична повірка, обслуговування та ремонт, у т. ч. демонтаж, транспортування та монтаж лічильників води, що знаходяться у власності фізичних осіб, які не є суб’єктами підприємницької діяльності, результати вимірювань, які використовуються для здійснення розрахунків за спожиту для побутових потреб воду, здійснюються за рахунок підприємств і організацій, що надають послуги з водопостачання “.

Іншими словами, планове обслуговування лічильників – безкоштовний обов’язок виконавця або постачальника послуги.

Втім, якщо у мешканця є сумніви в правильності показань лічильника встановленого, він може звернутися до виконавця з проханням про позапланову перевірку. Ось тоді-то, згідно з п. 16 Постанови №630, доведеться розщедритися, сплативши демонтаж, транспортування і саму перевірку лічильника. Але якщо виявлена ​​у показаннях помилка виходить за рамки, передбачені у паспорті лічильника, виконавець зобов’язаний здійснити перерахунок плати за споживання води та/або теплової енергії з дня останньої перевірки або встановлення лічильника, якщо його перевірка не проводилася, шляхом зменшення плати на відсоток, що перевищує встановлені кордону точності для цього типу приладу обліку, до моменту виявлення помилки.

І ще трохи про періодичну перевірку. Раз вже лічильники води віднесені до засобів вимірювальної техніки, що підлягає сертифікації, на них поширюються норми ЗУ “Про метрологію та метрологічну діяльність”, тому водоміри повинні проходити періодичну перевірку кожні 3 роки. Причому така перевірка не повинна перевищувати одного місяця. За цей час споживач оплачує відповідні послуги у такому порядку: з централізованого постачання холодної та гарячої води – згідно із середньомісячними показниками лічильника за попередні 3 місяці; з централізованого опалення – згідно із середньомісячними показаннями лічильників за попередній опалювальний сезон. У разі несправності лічильника, що не підлягає усуненню, плата за послуги з моменту її виявлення вноситься згідно з нормативами споживання.

У будь-якому випадку, установка лічильників води і тепла, незважаючи на деяку, скажімо так, трудомісткість, згодом окупиться, адже оплата отриманих послуг буде проводитись за формулою “Скільки витратив, стільки й оплатив”.

http://www.prostopravo.com.ua/

Стаття опублікована у четвер, 19.01.2012, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


дев'ять × = 63