Взаємодія з контролюючими органами під час перевірки

До Вас прийшла перевірка… (деякі аспекти взаємодії з контролюючими органами)

Контролюючі органи та їх повноваження

Кількість контролюючих органів

Скільки в Україні налічується державних органів, що наділені контролюючими повноваженнями та правом здійснення перевірок?

Відповідь: 111

Найбільш “активні” контролюючі органи:

- Органи ДПС

- Правоохоронні органи

  • СБУ
  • Прокуратура
  • Міліція
  • Податкова міліція
  • ДСБЕЗ
  • УБОЗ

Види податкових перевірок


Фактична перевірка

  • Проводиться на підставі рішення керівника органу податкової служби з обов’язковим наданням до початку перевірки копії наказу платникові податків
  • Здійснюється без попередження платника податків (особи)
  • Проводиться двома і більше посадовими особами органу державної податкової служби у присутності посадових осіб суб’єкта господарювання або його представника та/або особи, що фактично здійснює розрахункові операції
  • Проводиться за наявності однієї з вичерпного переліку обставин, встановлених ПК України (п. 80.2 ст. 80 ПК України)

Планові та позапланові документальні перевірки

Планова перевірка Позапланова перевірка
Повинна бути передбачена у плані-графіку Проводиться за наявності однієї з виключного переліку підстав (ст. 78 ПК України)
Проводиться на підставі рішення керівника органу податкової служби Проводиться на підставі рішення керівника органу податкової служби
Рішення про проведення перевірки оформлюється наказом Рішення про проведення перевірки оформлюється наказом
Періодичність визначається залежно від ступеня ризику Обов’язковим є повідомлення платника податків до дня проведення перевірки
Обов’язковим є повідомлення платника за 10 календарних днів до дня проведення перевірки

Відмова в допуску до проведення перевірки

  • Факт вчасного вручення повідомлення про проведення перевірки не підтверджений (для планової перевірки);
  • не вручено наказ про проведення перевірки;
  • направлення на проведення перевірки не містить необхідних реквізитів;
  • на направленні на перевірку відсутній підпис керівника органу державної податкової служби або його заступника та/або відсутня печатка органу державної податковоїслужби.

Правоохоронні органи: об’єкт перевірки

Всі напрямки діяльності підприємства, якщо є підстави вважати, що вони так чи інакше пов’язані із злочином

Повноваження правоохоронних органів

МВС ПРОКУРАТУРА СБУ
Дослідча перевірка заяв і повідомлень про злочини Дослідча перевірка заяв і повідомлень про злочини Дослідча перевірка заяв і повідомлень про злочини
Оперативно-розшукова діяльність Загальний нагляд за дотриманням законності під час слідства Оперативно-розшуковадіяльність
Досудове слідство (слідчі дії) прирозслідуванні злочинів Досудове слідство (слідчі дії) прирозслідуванні злочинів Досудове слідство (слідчі дії) прирозслідуванні злочинів

Дослідча перевірка заяв про злочини

Підстава: інформація про злочин, в тому числі в ЗМІ

Повноваження:

  • отримувати пояснення у громадян та у посадових осіб
  • витребовувати у громадян та підприємств необхідні документи

Оперативно-розшукова діяльність

Підстава: порушена оперативно-розшукова справа

Повноваження:

  • опитувати осіб за їх згодою, використовувати їх добровільну допомогу;
  • ініціювати перевірок фінансово-господарської діяльності, брати участь в їх проведенні;
  • вивчати документи і дані підприємства;
  • виготовляти копії документів – за вимогою керівників підприємств – виключно натериторії таких підприємств
  • з дозволу суду витребовувати документи і дані підприємства, способу життя і джерела доходів окремих осіб, підозрюваних в підготовці і скоєнні злочину;
  • відвідувати жилі та інші приміщення за згодою їх власників або мешканців
  • використовувати за згодою осіб службові приміщення, транспортні засоби, житло, інші приміщення і майно, які їм належать.

Слідчі дії

Підстава: порушена кримінальна справа

Види слідчих дій:

  • Огляд (візуальний огляд і опис речей, приміщення, документів). Огляд місця події у невідкладних випадках може проводитися до порушення кримінальної справи
  • Обшук (пошук і вилучення речових доказів у можливих місцях знаходження)
  • Виїмка (вилучення речових доказів з наперед відомого місця)
  • Допит (суб’єкт має статус свідка, підозрюваного, обвинуваченого, потерпілого)
  • Інші.

Допит і отримання пояснень

ДОПИТ ОТРИМАННЯ ПОЯСНЕНЬ
Проводиться виключно в межах порушеноїкримінальної справи Проводиться в межах дослідчої перевіркир р або оперативно-розшукових заходів
На допит ВИКЛИКАЮТЬ – повісткою,підписаною слідчим з печаткою органуслідства Для отримання пояснень ЗАПРОШУЮТЬ –листом, по телефону, і т.д.
Ви ЗОБОВ’ЯЗАНІ з’явитися у визначенеслідчим місце і час допиту Зацікавлений орган ПОГОДЖУЄ з Вамичас і місце отримання пояснень
Допитуваний має процесуальний статус згідно КПК: свідка, підозрюваного/обвинуваченого, потерпілого.

За дачу завідомо неправдивих показань або відмова від дачі показань настає кримінальна відповідальність

В особи немає процесуального статусу
Право на допомогу адвоката Право на допомогу адвоката

Вилучення оригіналів документів

ОБШУК ВИЇМКА
є достатні підстави вважати, що предмети і документи, які мають значення для справи, знаходяться в певному приміщенні або місції чи в якої-небудь особи є точні дані, що предмети чи документи, які мають значення для справи, знаходяться  впевної особи чи в певному місці
за вмотивованою постановою слідчого з санкції прокурора (у невідкладних випадках без санкції за вмотивованою постановою слідчого прокурора).

Обшук житла/іншого володіння особи проводиться лише за вмотивованою постановою судді (за винятком невідкладних випадків)

за вмотивованою постановою слідчого.

Виїмка із житла/іншого володіння особи, виїмка документа виконавчого впровадження проводиться лише за вмотивованою постановою судді

_______________________________________ виїмка оригіналів первинних фінансово-господарських та/або бухгалтерських документів проводиться лише завмотивованою постановою суддіі
в присутності двох понятих та в присутності представників підприємства в присутності двох понятих та в присутності представників підприємства

Оскарження дій контролюючих органів

Оскарження рішень податкових органів

Адміністративне оскарження – подання скарги до контролюючого органу вищого рівня

Оскарження в судовому порядку – подання позову до суду у відповідності до встановленої законом підвідомчості і підсудності

Податкові перевірки: адміністративне оскарження

  • Протягом строку процедури адміністративного оскарження податкові вимоги з податку, що оскаржується, не надсилаються, а сума грошового зобов’язання, що оскаржується, вважається неузгодженою;
  • строк подання скарги – 10 календарних днів з дня отримання оскаржуваного рішення;
  • день закінчення процедури адміністративного оскарження вважається днем узгодження грошового зобов’язання платника податків;
  • якщо платник податків звертається до суду, податкове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішення законної сили.

Податкові перевірки: судовий порядок оскарження

  • Позовна заява щодо оскарження податкових повідомлень-рішень підвідомча адміністративному суду;
  • строк звернення до адміністративного суду з позовом становить 1095 днів;
  • момент обчислення строку розпочинається з дня отримання податкового повідомлення-рішення;
  • підставою продовження тривалості строку звернення до суду є застосування платником податків процедури адміністративного оскарження;
  • податкове зобов’язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили;
  • Кримінальна справа може бути порушена відносно посадових осіб платника податку тільки у випадку, якщо податкове зобов’язання стало узгодженим.

Оскарження дій правоохоронних органів

  • До вищестоящого органу
  • До органів прокуратури
  • До суду

Судове оскарження діяльності прокурора, слідчого та органу дізнання: позиція ВАСУ

Адміністративний суд не розглядає скарги на дії прокурора, слідчого та органу дізнання, оскільки:

  • відносини з прокуратурою, слідчим та органом дізнання під час організації перевірки заяв і повідомлень про злочин, не є управлінськими
  • повноваження прокурора, слідчого та органу дізнання регламентовані КПК
  • прокурор, слідчий та орган дізнання виконують владні процесуальні функції

Судове оскарження діяльності правоохоронних органів: судова практика

Єдина позиція відсутня

Адміністративний суд розглядає скарги на дії правоохоронних органів, оскільки:

  • правоохоронні органи є суб’єктам владних повноважень
  • позивач має гарантоване право на оскарження дій суб’єктів владних повноважень
  • відсутній інший порядок оскарження
  • перевірка здійснюється не в межах порушеної кримінальної справи/оперативно-розшукової справи

(ухвала ВАСУ від 05.07.2011 р. № К-46628/09, ухвала ВАСУ від 12.10.2010 р. № К-25808/08, ухвала ВАСУ від 28.04.2010 р. № К-10603/07)

Право на судове оскарження

  • «Права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб» (ст. 55 Конституції України )
  • «Юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі» (ч. 2 ст. 124 Конституції України )

Алгоритм поведінки при проведені перевірки

Конституційні права

  • Право зберігати мовчання «Особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом» (ч. 1 ст. 63 Конституції України)
  • Право на свободу та особисту недоторканність «Ніхто не може бути заарештований або триматися під вартою інакше як за вмотивованим рішенням суду і тільки на підставах та в порядку, встановлених законом» (ч. 1 ст. 29 Конституції України)
  • Право вчиняти будь-які дії, що прямо не заборонені законом «Ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством» (ч. 1 ст. 19 Конституції України)

Право на адвоката

  • Кожен має право на правову допомогу (ч. 1 ст. 59 Конституції України)
  • “Частина перша статті 59 Конституції України є нормою прямої дії, і навіть за умови, якщо право на правову допомогу не передбачене відповідними законами України чи іншими правовими актами, особа не може бути обмежена у його реалізації. Особа має право незалежно від характеру її правовідносин з державними органами, органами місцевого самоврядування, об’єднаннями громадян, юридичними та фізичними особами вільно, без неправомірних обмежень отримувати допомогу з юридичних питань в обсязі і формах, як вона того потребує” (рішення Конституційного Суду України № 23-рп/2009 від 30.09.2009 р.)

Основний принцип діяльності усіх державних органів

Дозволено тільки те, що передбачено законом «Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України» (ч. 2 ст. 19 Конституції України)

«Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України» (ч. 2 ст. 6 Конституції України)

Превентивні заходи безпеки

  • Не допускається збереження важливих чи конфіденційних документів у місцях вільного доступу
  • Всі документи чи інші носії інформації після завершення робочого дня чи роботи з ними повинні поміщуватися у місця, що виключають вільний до них доступ – сейф, шухляда чи шафа з замком, тощо
  • Непотрібні документи повинні бути знищені
  • Працівники не зобов’язані знати точного місця перебування керівництва та фінансового відділу
  • На підприємстві є роздруковані актуальні нормативно-правові акти, що стосуються перевірки
  • Дані про перевірку повинні вноситися до Журналу відвідування контролюючими органами

Основні принципи взаємодії з контролюючими органами

  • Не панікувати, зберігати спокій, бути впевненим
  • Бути ввічливим, стриманим у діях і словах
  • Говорити сухо, коротко і тільки у випадку такої необхідності
  • Переадресовувати усі питання до керівництва
  • Залишатися на своїх робочих місцях
  • Бути уважним і спостережливим
  • Не чинити фізичного спротиву
  • Беззаперечно виконувати розпорядження керівництва

Материал подготовлен на основе выступления на III Ежегодной конференции “Корпоративный юрист 2011″, организованной компанией “Ф.А.-Сервис”

http://www.finobzor.com.ua

Стаття опублікована у п`ятниця, 10.02.2012, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


два + 3 =