Чи може обленерго відключати світло на вимогу пожежників і що в цьому випадку робити?

Обленерго відключили світло на стаціонарному, введеному в експлуатацію об’єкті, посилаючись на те, що до них надійшов лист від пожежної служби з повідомленням про те, що до об’єкта багато зауважень з пожежної безпеки, що пожежна служба опломбувала приміщення і просить вимкнути світло.

Підкажіть, будь ласка, як боротися з обленерго, щоб відновити енергопостачання на об’єкті. Чи справді тільки пожежні можуть надати дозвіл на підключення в даному випадку?

ВІДПОВІДЬ:

Дії обленерго в даному випадку цілком можуть бути правомірними. Можливість припинення постачань електроенергії передбачена п. 7.4 Правил користування електричною енергією. Це можливо на вимогу уповноваженого представника органу виконавчої влади у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, що загрожує аварією, пожежею і створює загрозу для життя персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, а також у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановці.

У цих випадках орган влади (в даному випадку – інспектор держпожежнагляду) зобов’язаний видати споживачеві припис про негайне (протягом години) припинення споживання електроенергії та направити аналогічне розпорядження електропередавальній організації та/або постачальнику електричної енергії. Тому, якщо пожежники видали підприємству припис про припинення споживання електроенергії, то його цілком могли отримати і представники обленерго, які в цьому випадку зобов’язані припинити постачання електроенергії.

На правомірність відключення від електроенергії в таких випадках вказує і п. 6.1.4 Типового договору про постачання електричної енергії. При наявності таких обставин енергопостачання споживача може бути обмежено або припинено без попередження.

Також відключення від електроенергії можливо згідно з п. 7.5 Правил користування електричною енергією в разі невиконання припису представника держпожежнагляду (незалежно від того, є вищевказані загрози чи ні). Але в цьому випадку постачальник електроенергії повинен попередити про це споживача не пізніше ніж за 3 робочих дні до припинення поставок електроенергії. Попередження надається окремим письмовим повідомленням із зазначенням підстави, дати і час, з якого енергопостачання буде повністю або частково припинено.

Так що боротися з обленерго, швидше за все, не потрібно. Це має сенс тільки якщо є достовірна інформація про відсутність у них відповідного припису або в разі відсутності попередження (при відсутності загроз, зазначених в п. 7.4 Правил користування електричною енергією). Якщо ж обленерго отримало припис від держпожежнагляду і при необхідності відправило попередження, то дії його представників з припинення поставок електроенергії цілком правомірні. І якщо б вони не виконали цього припису, то їх могли б притягнути до адміністративної відповідальності за ст. 188 5 КпАП.

Інша справа, чи правомірні дії інспекторів держпожежнагляду. З’ясувати це можна тільки маючи повні дані про ситуацію. Зокрема, щодо підстав для видачі відповідних приписів і відповідно змісту приписів реальному стану справ на підприємстві.

Але, у всякому разі, повноваження з видачі обов’язкових до виконання приписів про усунення порушень і недоліків з питань пожежної безпеки вони мають (згідно п. 2 ч. 4 ст. 7 Закону “Про пожежну безпеку”). Детальний порядок їх оформлення передбачено Інструкцією з організації роботи органів державного пожежного нагляду. Зокрема, п. 3.3.15 цієї Інструкції передбачено, що приписи можуть складатися на підставі акта, в свою чергу складеного за результатами планової перевірки.

Якщо особа, щодо об’єкта якої було винесено припис, не згідна з ним, то згідно з пп. 2 п. 10 Положення про Державну пожежну службу вона може оскаржити його у вищий орган (посадовій особі) держпожежнагляду в 10-денний строк з дня вручення цього розпорядження. Також в будь-якому випадку можливе оскарження розпорядження в адміністративному суді. На це ч. 2 ст. 99 КАС дає 6 місяців. Теоретично в цьому випадку можна відновити енергопостачання вже на підставі ухвали суду, винесеного в рамках забезпечення позову. Але практично – все буде залежати від обставин справи та їх оцінки суддею.

Якщо ж судиться нехочеться або не має сенсу, то для відновлення енергопостачання доведеться виконати приписи пожежників. Перелік порушень, які необхідно усунути і терміни для їх усунення, узгоджені з керівництвом об’єкту, повинні бути зазначені в самому приписі. Виконавши вимоги припису, слід повідомити про це органи держпожежнагляду, які нагрянуть з позаплановою перевіркою і перевірять виконання приписів. Власне, вони нагрянуть з позаплановою перевіркою і в тому випадку, якщо ніяких повідомлень не буде, але терміни на усунення недоліків пройдуть. При виконанні протипожежних заходів, зазначених в приписі, пожежні вказують навпроти кожного з них позначення “виконано”, дату перевірки і підпис. При невиконанні – номери невиконаних пунктів, заходи, які застосовані до винних осіб, а також запобіжні засоби. За невиконання приписів винні особи притягуються до адміністративної відповідальності.

Підключення електроустановок споживача, відключених у зв’язку з виконанням припису, згідно п. 7.11 Правил користування електричною енергією можливо після усунення споживачем порушень, що підтверджується відповідними документами організації, що видала припис. У даному випадку таким документом може бути припис органу держпожежнагляду, в якому вказані позначки про виконання всіх заходів, зазначених у ньому.

Євген ДАНИЛЕНКО
ЮРИСТ & ЗАКОН № 7, 15 лютого 2012
Стаття опублікована у середа, 22.02.2012, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


9 − = нуль