Витрати на охорону праці повинні становити не менше 0,5% від фонду оплати праці за попередній рік

Лист Держгірпромнагляду від 17.11.2011 р. №1/02-9.1-9/8.2/8761 «Щодо витрат на охорону праці»

Держгірпромнагляд відповів на запит щодо витрат на охорону праці.

Уповноважений орган зазначає, що відповідно до ч. 3 ст. 19 Закону «Про охорону праці» витрати на охорону праці для підприємств незалежно від форм власності або фізосіб, які використовують найману працю, повинні становити не менше 0,5% від фонду оплати праці за попередній рік. І роботодавець не має права витрачати на фінансування охорони праці суму, нижчу за гранично-мінімальний розмір витрат на охорону праці, оскільки він несе повну відповідальність за створення належних, безпечних і здорових умов праці (ст. 5 Закону).

Питання штрафних санкцій до юридичних і фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, посадових осіб та працівників регламентується ст. 43 вищезазначеного Закону.

З набранням чинності Законом від 19.05.2011 р. №3395-VI «Про внесення змін до статті 19 і 43 Закону України «Про охорону праці» органи виконавчої влади з нагляду за охороною праці отримали право залучати роботодавця до сплати штрафу за порушення вимог ч. 3 і ч. 4 ст. 19 Закону.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 43 Закону (у новій редакції) за порушення вимог, передбачених частинами 3 та 4 ст. 19 Закону, юридична або фізична особа, що використовує найману працю, сплачує штраф з розрахунку 25% від різниці між розрахунковою мінімальною сумою витрат на охорону праці у звітному періоді і фактичною сумою цих витрат за такий період.

Відповідно до п. 3 Положення про Держгірпромнагляд (Указ Президента від 06.04.2011 р. №408/2011), одним із основних завдань Держгірпромнагляду є організація та здійснення держнагляду (контролю) за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів з питань промислової безпеки, охорони праці та безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю.

Тож посадові особи інспекторського складу Держгірпромнагляду мають право здійснювати в установленому порядку перевірку дотримання вимог законодавства про охорону праці. Однак передбачений у ч. 1 — 4 ст. 43 Закону механізм стягнення штрафу за порушення законодавства про охорону праці з осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, не є дієвим, оскільки на сьогодні немає закону, що визначав би порядок нарахування, стягнення штрафу і пені на несплачену його суму (частину суми).

Маріанна ХОМІЦКА, «Дебет-Кредит»
Стаття опублікована у вівторок, 28.02.2012, у категорії Трудове законодавство, соцзахист. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


8 + сім =