Революція від ДАІ: головні небезпеки для українських водіїв

Українських водіїв найближчим часом очікує безліч новацій, і не всі вони будуть приємними.

Нещодавно автовласники зітхнули з полегшенням – в Україні скасували довіреності для передачі транспортного засобу іншій особі, водіям дозволили не передавати працівнику ДАІ посвідчення водія, а тільки пред’являти його, скасували також техогляд для власників приватного легкового транспорту.

А ще водіям обіцяють, що вже з квітня пряма перереєстрація транспорту з одного власника на іншого замінить довгу процедуру зняття з обліку авто при продажу. Виконати реєстраційні процедури та отримати водійські права можна буде незалежно від місця реєстрації власника машини і від регіону реєстрації автомобіля. Незабаром до всіх цих революційних змін може додатися ще й скасування сплати до Пенсійного фонду 3% вартості при купівлі автомобіля.

Але на цьому приємні сюрпризи від влади для автолюбителів закінчилися. Які новації вже зовсім скоро чекають водіїв, і як це відіб’ється на їхніх гаманцях, дізнавався ТСН.ua.

Мигалки для “крутих” за 5000 доларів

Потрібно визнати, що цього разу влада взялася не тільки за простих автовласників, а й за “крутих”. Зросли штрафи за незаконне обладнання авто світловими і звуковими сигналами. Любителі покататися з мигалками тепер заплатять за таке “задоволення” від 42,5 до 51 тисячі гривень. Заступник начальника Управління ДАІ МВС України Володимир Резніков каже, що не важливо, як багато автомобілів у нас пересуваються з сигнальними вогнями. “Справа в тому, що коли їх використовують особи, які не мають на це законного права, вони створюють аварійну ситуацію”, – відзначає він.

Астрономічні, на перший погляд, суми штрафів насправді цілком виправдані. Народний депутат від Партії регіонів Володимир Олійник вважає, що сигнальними пристроями обладнали свої автомобілі тільки люди, які мають зайві гроші, тобто небідні. Тому покарання за порушення цієї норми має бути відповідним.

Шалена швидкість за 100 доларів і дитина без крісла – за 50

Нардеп Олійник також вважає недостатніми штрафи за порушення швидкості та правил маневрування, розмови по телефону за кермом і дитину в салоні без автокрісла. За словами народного обранця, ці порушення якраз і є причиною основної маси аварій на українських дорогах. У своєму законопроекті в співавторстві з нардепами Малишевим та Шенцевим він пропонує збільшити розмір штрафів для любителів швидкої їзди в 2-3 рази. “Коли автомобіль рухається зі швидкістю, більшою від дозволеної на 10 км на годину, то штраф становитиме 255-340 грн, коли на 20 км – 340-510 грн, на 30 км – 510-680 грн, на 50 км – 680 -850 грн”, – пояснює Олійник. Регіонал також пропонує повернути так звані “листи щастя”, коли порушення фіксується фото- або відеопристроями, а водій отримує повідомлення про штраф поштою. Тепер оскаржити такий лист буде складніше, і процес займе більше часу.

Незабаром всім водіям, які мають дітей, доведеться придбати автокрісла. Проїзд дитини молодшої 12 років і меншої 145 см зросту в машині без спеціального обладнання буде “коштувати” 340-425 грн. Крім того, законопроектом забороняється розмахувати перед даішниками своїми посвідченнями. Будь-які документи, що вказують на статус їх власника, вручати інспектору забороняється. Стала жорсткішою заборона на розмови по мобільному телефону за кермом. Більш пильними доведеться бути і водіям маршруток, оскільки за прийняття ними оплати за проїзд під час руху “світить” штраф 340 грн. Також автолюбителям не варто забувати, що днями вступає в силу закон, яким передбачено суттєве підвищення штрафів за ненадання переваги громадському транспорту і за рух по смугах, призначених для нього.

Штраф чи хабар?

Автомобілісти перестануть порушувати правила з міркувань економії, сподівається Олійник. На підтвердження його слів Володимир Резніков згадує, що “в 2001 році було суттєво лібералізовано законодавство, що стосується безпеки дорожнього руху, і знижені штрафи за порушення ПДР. Це призвело до різкого зростання аварійності. За 2007 рік в ДТП загинуло 9500 людей – трохи менше, ніж за роки війни в Афганістані. Після того, як у 2008 році законодавство було змінено у бік посилення відповідальності за дорожні правопорушення, з’явилася тенденція зниження аварійності та кількості загиблих. Станом на кінець минулого року ця цифра зменшилася вдвічі і становить 4500 осіб. Але є й інша складова підвищення штрафів. Водії кажуть, що разом зі зростанням їх розміру підвищуються зазвичай і розміри хабарів. Їх система більш гнучка, не потребує законодавчого врегулювання і має властивість пристосовуватися до ситуації.

Ситуацію потрібно змінювати не тільки великими штрафами, вважає відомий автомобіліст, екс-міністр транспорту Євген Червоненко. “Потрібно піти шляхом Грузії – за хабар засуджувати до 10 років ув’язнення. Тоді брати хабарі стане невигідно”. Ще один пункт з рецепта Червоненка – збільшення в кілька разів заробітної плати працівника ДАІ. “Поки інспектор буде заробляти копійки – він не відмовиться від хабара”, – говорить Червоненко.

А голова громадської організації “Громадський контроль доріг” Сергій Дубенко зазначає, що необхідно змінювати підхід до проблеми в цілому. “Всі учасники дорожнього руху повинні бути рівні перед законом. Поки питання правопорушень вирішується або шляхом посадового тиску, або хабарем на місці події, ситуація на дорогах не зміниться”. Як доказ своїх слів він наводить приклад: з початку року тільки в Одесі трапилося 15 ДТП за участю мажорів, і в жодному з них винуватець не зазнав покарання. Заступник начальника ДАІ Володимир Резніков згадав лише один приклад притягнення до відповідальності за порушення ПДР високопоставленої особи – коли віце-прем’єр з Євро-2012 Борис Колесников за кермом нового автобуса зіткнувся з автомобілем ДАІ. Тоді винуватець ДТП заплатив штраф і відшкодував збитки потерпілим. На цьому перелік законослухняних порушників “державного” значення закінчився. Але проблема ще й у культурі поведінки за кермом, зазначає Рєзников. “Чому, перетинаючи західний кордон, українські водії одразу починають виконувати ПДР? По-перше, порушити їх буде дорого, а по-друге, – соромно”, – додає він.

Але все ж, поки в Україні ще не взялися за проблему в усіх напрямках, знову експлуатується перевірений метод – карати копійкою. Революційний законопроект буде розглядатися через місяць. До того часу, за словами авторів, до нього ще може подати свої пропозиції кожен охочий.

Наталія Кондратьєва

За матеріалами Главред

Стаття опублікована у четвер, 17.05.2012, у категорії Транспорт. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


− один = 3