Що робити, якщо авіакомпанія втратила ваш багаж

Погодьтеся, відпускний настрій може зіпсуватися з багатьох причин – від поганої погоди до втрати багажу, особливо, якщо ваші речі втратила авіакомпанія, послугами якої ви вирішили скористатися, вирушаючи в літню подорож. Ось декілька порад як не втратити багаж або, в крайньому випадку, відстояти свої права при втраті, псуванні, затримці багажу, переданого авіаперевізнику.

Правила єдині для всіх

Слід зазначити, що всі авіаперельоти в Україні підпорядковуються Правилам повітряних перевезень пасажирів і багажу, затверджених Наказом Міністерством транспорту та зв’язку України від 23.04.2010 №216 (далі – Правила). Причому розроблені ці правила з урахуванням міжнародних договорів (Варшавська конвенція 1929 р., Монреальська конвенція 1999р.) та Загальних умов перевезень пасажирів і багажу, встановлених Міжнародною асоціацією повітряного транспорту. Тому Правила застосовуються до будь-яких міжнародних або внутрішніх перевезень пасажирів або багажу.

Отже, купивши квиток на літак, ви стаєте учасником цивільно-правового договору перевезення пасажира повітряним транспортом. Другою стороною за договором буде виступати авіакомпанія, причому, згідно з Правилами, “визначення авіакомпанії як перевізника на рейсі є підтвердженням існування договору перевезення на даний рейс між даними перевізником та пасажиром, зазначеним у квитку”. До речі, саме пасажирський квиток та багажна квитанція (навряд чи у відпустку ви підете без нічого) служать підтвердженням укладення договору перевезення і відображають його умови. Згідно все тим же Правилам, відсутність, помилка в оформленні або втрата квитка та багажної квитанції не впливають на дійсність договору перевезення. А якщо договір між пасажиром і перевізником укладено, значить, за неналежне виконання його умов сторони несуть певну відповідальність.

Що робити у разі втрати багажу?

Мабуть, головна неприємність, яка може трапитися з кожним відпускників і від якої ніхто не застрахований, – це втрата багажу.

Зрозуміло, не всі речі, необхідні на відпочинку, помістяться в ручну поклажу (так званий незареєстрований багаж), тому уникнути оформлення та реєстрації багажу не вийде. Вага одного місця зареєстрованого багажу не може перевищувати 23 кг. При відсутності в багажній бирці інформації про вагу багажу вважається, що вага зареєстрованого багажу складає 20 кг. Сума трьох вимірів окремого місця багажу (тобто довжини, ширини, висоти) не повинна перевищувати 158 см. Правда, Правила дозволяють приймати багаж і великих розмірів, але для цього необхідна попередня домовленість з перевізником, інакше багаж, що перевищує допустимий за вагою та розміром, повинен бути оформлений для перевезення як вантаж. Пункт 5 глави 1 розділу XIII Правил встановлює, що перевізник зобов’язаний вжити заходів для перевезення зареєстрованого багажу на тому ж повітряному судні, на якому перевозиться пасажир, і особливо, якщо, згідно з чинними законами, потрібна присутність пасажира під час проведення митних процедур щодо багажу. Правила дозволяють провозити зареєстрований багаж і на іншому літаку, але в такому випадку перевізник зобов’язаний вжити відповідних заходів, щоб доставити багаж пасажиру до місця призначення в найкоротший термін або за погодженням з пасажиром компенсувати транспортні витрати пасажира, пов’язані з отриманням такого багажу, згідно з правилами перевізника .

У будь-якому випадку, незалежно від того, яким рейсом і літаком буде перевозитися багаж пасажира, він після прийняття до перевезення перевізником переходить під відповідальність перевізника, що підтверджується виданим пасажиру відривним талоном багажної ідентифікаційної бірки та багажною квитанцією про кількість і вагу місць, прийнятих до перевезення. Треба зазначити, що для уникнення всяких непорозумінь з часу передачі багажу під відповідальність перевізника до моменту його видачі Правилами забороняється доступ пасажира до зареєстрованого багажу, крім випадку, коли необхідна його ідентифікація або додатковий огляд відповідними уповноваженими службами. Викладене означає, що якщо зареєстрований багаж, як випливає з умов перевезення, “не вилетів” разом з вами або якимось незбагненним чином “загубився в шляху”, то вся відповідальність покладається на авіаперевізника.

До речі, одним з варіантів оформлення багажу, до якого перевізник буде ставитися з підвищеною увагою, є цінний багаж, тобто багаж з оголошеною цінністю. Плюси такого оформлення в тому, що в разі втрати цінного багажу відповідальність перевізника обмежується його заявленої цінністю, крім випадків, коли перевізник доведе, що сума, яку вимагає пасажир, перевищує дійсну зацікавленість пасажира в доставці багажу. Безумовно, процедура ця не безкоштовна, але того варта.

Компенсація в 50 доларів?

Звичайно, ніщо не зрівняється з початком відпочинку без ретельно відібраних і продуманих речей, що залишилися в втраченому багажі, тому пускати цю справу на самоплив, не потрібно. І, тим більше, не варто погоджуватися на запропоновану перевізником компенсацію, оскільки її розмір не може перевищувати 50 доларів США. Йдеться про положення розділу XIX Правил: “Компенсація за затримку в перевезенні багажу встановлюється виходячи з необхідності забезпечити пасажира засобами першої необхідності. У будь-якому випадку така компенсація обмежується сумою в 50 доларів США (або еквівалентом в іншій валюті)”. Така компенсація пропонується пасажиру в разі неприбуття багажу в пункт призначення разом з пасажиром, якщо пункт призначення не є місцем постійного проживання пасажира. Інакше: якщо багаж втратили на початку відпустки – отримаєте 50 доларів, якщо багаж “не повернувся” з відпустки – залишаєтеся і зовсім без компенсації.

Тому тим, хто не згоден з такою розстановкою акцентів, доведеться звертатися до суду, оскільки, згідно гл. 5 розділу XXIX Правил, відповідальність перевізника у випадку знищення, втрати, пошкодження або затримки в перевезенні зареєстрованого багажу для міжнародних рейсів обмежується сумою 1131 СПЗ (спеціальних прав запозичення) щодо кожного пасажира (станом на червень 2012 р. ця сума становить 13719 грн). Для рейсів же в межах України відповідальність перевізника становить: 20 доларів США (або еквівалент в іншій валюті) за один кг брутто в разі втрати, пошкодження або нестачі всього або частини зареєстрованого багажу; 400 доларів США (або еквівалент) на пасажира за ручну поклажу та іншу власність пасажира, що перебуває під контролем пасажира протягом польоту; 50 доларів США (або еквівалент) у разі затримки у перевезенні багажу. Тільки такі вимоги, що випливають з договору перевезення в разі затримки багажу можуть бути пред’явлені перевізнику, якщо зареєстрований багаж не прибув протягом 21 дня з дати, коли він повинен був прибути. Ну, і як зазначалося раніше, відповідальність перевізника у випадку втрати багажу із заявленою цінністю визначається сумою заявленої цінності багажу.

Без претензій не обійтися

Однак, як не дивно, подачі позову повинна передувати претензія пасажира, спрямована перевізнику протягом певного часу. Наприклад, у разі неналежного перевезення зареєстрованого багажу пасажир повинен направити перевізнику претензію негайно після виявлення пошкодження (втрати частини вмісту багажу) і не пізніше семи календарних днів з дати отримання зареєстрованого багажу. У разі ж затримки в перевезенні багажу претензія повинна бути заявлена ​​не пізніше ніж протягом 21 календарного дня з дати, коли багаж був переданий в розпорядження пасажира. Претензії про втрату багажу пред’являються перевізнику після того, як багаж буде визнаний втраченим. А багаж вважається втраченим, якщо не буде виявлено за результатами розшуку протягом 21 календарного дня з дати, наступної за тією, коли багаж повинен був прибути в місце призначення. В цьому випадку претензія до перевізника повинна бути направлена ​​протягом двох років від дати прибуття повітряного судна до місця призначення, або від дати, коли повітряне судно повинно було прибути у місце призначення, або від дати, коли припинилося перевезення.

Зрозуміло, що усну заяву з вимогою до справи не пришиєш, тому всі претензії повинні бути пред’явлені письмово.

Крім того, згідно з Правилами, будь-яка претензія (разом з необхідними підтверджуючими документами) повинна бути подана письмово і вручена або відправлена ​​в названі терміни. Нарешті, слід звернути увагу на п. 7 гл. 6 розд. XXX Правил: “При відсутності претензій в названі терміни при міжнародних повітряних перевезеннях ніякі позови до перевізника не приймаються, крім випадків застосування перевізником обману”!

Викладене означає, що якщо ваш багаж втрачено/пошкоджений і т.д. при перельоті по території України, то претензія для подачі позову не обов’язкова. А при міжнародних перевезеннях суд не прийме ваші вимоги, якщо ви не подасте претензію вчасно. До речі, відповіддю перевізника на вашу претензію повинно стати так зване повідомлення-запит, в якому перевізник повідомляє пасажира про отримання претензії, про необхідність пред’явлення додаткових документів і про терміни розгляду претензії після отримання документів, яких не вистачало. Розглядати заяву пасажира і повідомляти про прийняте рішення перевізнику дозволено протягом трьох місяців від дати отримання претензії (якщо перевезення здійснювалася кількома перевізниками, то термін може бути продовжений до 6 місяців).

Якщо рішення перевізника з вашої претензії вас не задовольнило, тоді доведеться звертатися до суду. Позови про відповідальність перевізника про неналежне перевезення пасажира або багажу можуть бути подані за вибором позивача: в суд за місцем реєстрації перевізника, за місцем знаходження його головного офісу або за місцем знаходження офісу перевізника, де був укладений договір перевезення (п. 10 гл.6 разд . XXX Правил).

Що таке ручна поклажа в літаку?

Як ручна поклажа приймаються речі, що мають вагу і габарити, встановлені перевізником, що дозволяють безпечно розмістити їх в салоні повітряного судна на багажних полицях або під сидіннями крісла. Забороняється розміщення ручної поклажі та дозволених до перевезення речей у всіх проходах салону повітряного судна. Речі, що не відповідають встановленим перевізником вимогам щодо розміру та ваги ручної поклажі або заборонені до перевезення в пасажирському салоні літака, вважаються й обробляються як зареєстрований багаж. Ручна поклажа не повинна містити колючих та ріжучих предметів: ножів, голок, спиць та інших гострих і ріжучих предметів. Також забороняється вносити до повітряне судно в ручній поклажі будь-які рідини, суспензії, креми, пасти ємністю понад 100 мл (грамів) в одному флаконі (тюбику). Загальний обсяг зазначених речовин у ручній поклажі, упакованих в тару місткістю до 100 мл (грамів), не повинен перевищувати 1 л (кг) на одного пасажира. Ручна поклажа протягом усього перевезення перебуває під охороною і відповідальністю пасажира.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

Стаття опублікована у четвер, 12.07.2012, у категорії Право, суди, Транспорт. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


+ 1 = п'ять