Як захистити права пасажира після ДТП

Літо – пора подорожей та активного відпочинку. Однак комфортабельний, на перший погляд, міжміський автобус може виявитися “машиною смерті”. І водій, який посадив вас в маршрутку, як правило, без квитка, виданого на руки, зовсім не гарантує вам безпеку і справність свого транспортного засобу. Як захистити своє право на отримання страхового відшкодування та стягнути компенсацію за шкоду здоров’ю у випадку ДТП – розглянемо питання на конкретному і, до речі, цілком реальному прикладі.

Водій автобуса, що належить особі – приватному підприємцю, не звернув перед початком поїздки увагу на проблему в гальмівній системі і під час перевезення пасажирів через відмову гальм врізався в першу-ліпшу перешкоду. Припустимо, що жертв немає, але кілька людей доставлені бригадою швидкої допомоги в місцеву лікарню. Іншим постраждалим пасажирам, природно, хочеться якомога швидше потрапити в зручні умови, подалі від місця ДТП. Однак згодом можуть виявитися неприємні сюрпризи: контактних даних винуватця ДТП ні в кого немає, а потерпілим лікарі та ДАІ не бажають давати ніяких документів.

Відійшовши від стресу, потерпілі від ДТП пасажири замислюються, а чи не вимагати страхове відшкодування за заподіяну їхньому здоров’ю шкоду. Однак зволікання з отриманням потрібних довідок з установ Міністерства охорони здоров’я та правоохоронних органів може зіграти поганий жарт. У деяких випадках ці установи та органи самі відмовляються надавати необхідні документи, посилаючись на відсутність законодавчого врегулювання. Потерпілому потрібно мати витримку і не здаватися: всі його права чітко визначені в нормативних актах.

Серед видів обов’язкового страхування – особисте страхування від нещасних випадків на транспорті, яке регулюється Положенням про обов’язкове страхування від нещасних випадків на транспорті, затвердженого постановою КМУ від 14 серпня 1996 р. № 959, та страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів. Відповідно до п. 2 зазначеного Положення, пасажири вважаються застрахованими з моменту оголошення посадки в автобус або інший транспортний засіб до моменту завершення поїздки.

Згідно із законодавством, під обов’язкове страхування пасажирів від нещасних випадків на транспорті підпадають перевізники, які здійснюють міжміські рейси. При нещасних випадках постраждалим пасажирам таких рейсів виплачується фіксована сума (204 грн.) за день непрацездатності. Оплата страховки пасажирів входить у вартість квитка і складає до 3% від його вартості. Постраждалим для отримання виплати по страхуванню від нещасного випадку на транспорті слід надати компанії повний пакет документів: заяву застрахованого пасажира про виплату, акт про нещасний випадок, лист непрацездатності (для працюючої особи), довідку установи охорони здоров’я, що підтверджує тимчасову непрацездатність (для непрацюючого особи), або довідку спеціалізованої установи про встановлення інвалідності. У разі загибелі або смерті застрахованого в результаті нещасного випадку необхідна копія свідоцтва про смерть. Обов’язково надається страховий поліс або документ, що його замінює (тобто проїзний квиток), а для пасажирів пільгової категорії – документ, що підтверджує право на пільги. Страхова сума виплачується не пізніше десяти діб з дня отримання необхідних документів через касу страховика або перераховується на розрахунковий рахунок, вказаний застрахованим у заяві, відповідно до рівня неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на день виплати.

Що стосується іншого виду обов’язкового страхування, відповідно до п. 35.1 ст. 35 Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”, для отримання страхового відшкодування особа, яка має право на відшкодування, у тому числі потерпілий, подає страховику або Моторному (транспортному) страховому бюро України відповідну заяву. Згідно ст. 41 цього Закону, МТСБУ відшкодовує шкоду за рахунок коштів фонду захисту потерпілих у разі її заподіяння транспортним засобом, власник якого не застрахував свою цивільно-правову відповідальність. При цьому до заяви додаються, серед іншого, довідки про дорожньо-транспортну пригоду, довідки відповідних закладів охорони здоров’я про тимчасову втрату працездатності або довідки спеціалізованих установ про встановлення стійкої втрати працездатності (інвалідності) у разі її виникнення.

Не дають – вимагайте!

Які документи повинні надати установи Міністерства охорони здоров’я України особам, які були доставлені швидкою допомогою в державні лікарні з місця дорожньо-транспортної пригоди? Пунктом 4 Інструкції про порядок заповнення та видачі первинної облікової документації за формою №094 -1/о “Довідка про тимчасову втрату працездатності (лікування) потерпілого в дорожньо-транспортній пригоді”, затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров’я України 12.12.2011 №895, передбачено, що довідка про тимчасову втрату працездатності (лікування) потерпілого в дорожньо-транспортній пригоді видається на вимогу потерпілому або його довіреній особі після пред’явлення паспорта громадянина, а в разі його відсутності – іншого документа, який, згідно із законодавством України, може засвідчувати особу. Така довідка надається безкоштовно. Відомо також, що на кожен виїзд, а також на кожного пацієнта, якому була надана медична допомога, заповнюється “Карта виїзду швидкої допомоги” відповідно до п. 2 Інструкції щодо заповнення форми первинної медичної облікової документації 110/о “Карта виїзду швидкої медичної допомоги”, затверджена Наказом МОЗ від 17.11.2010 №999. Цей документ також є важливим доказом у справах про відшкодування шкоди потерпілому від ДТП. Але працівники установ охорони здоров’я навіть на письмову вимогу не завжди надають постраждалим особам згадану форму довідки, посилаючись на відсутність відповідного законодавчого врегулювання.

В таких випадках не варто зволікати – пишіть заяву на ім’я головлікаря з вимогою видати відповідну довідку, нагадуючи, що відмова у її видачі загрожує санкціями та обігом в правоохоронні органи.

Очевидно, що основним доказом участі потерпілого пасажира в ДТП і, відповідно, підставою для пред’явлення ним вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної життю і здоров’ю, є документи, які повинні надати працівники Державтоінспекції МВС України. Тому наступний пункт – отримання документів про ваш статус як потерпілого в ДТП. Відповідно до статті 33-1.2 Закону Україну “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”, на підставі письмового запиту страховика або Моторного (транспортного) страхового бюро України підрозділ Державтоінспекції МВС України зобов’язаний надати довідку про ДТП. Аналогічні положення записані в 2.1. Порядку видачі довідки про дорожньо-транспортну пригоду (затверджено Наказом МВС України від 04.07.2011 №389). Нерідкі випадки, коли у постраждалого пасажира, який потрапив в установи охорони здоров’я, немає ні даних про водія або власника транспортного засобу, який є винним у заподіянні шкоди пасажиру, ні даних про те, хто повинен здійснювати страхове відшкодування. Страховик же або МТСБУ не поспішають заявляти про витребування цих документів.

В цьому випадку потрібно вимагати документи самостійно. Згідно п. 2.16. Інструкції з оформлення працівниками Державтоінспекції МВС матеріалів про адміністративні порушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ від 26.02.2009 №77, розглянувши справу про адміністративне правопорушення, посадова особа виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення. Згідно п. 2.18 цієї Інструкції, копія постанови протягом трьох днів вручається або надсилається потерпілому на його прохання. Проте чекати копію постанови не варто – потрібно негайно брати довідку про ДТП.

Якщо співробітники Державтоінспекції відмовляються надавати документи, пишіть скаргу. Тим більше, відповідні норми містяться в законі. Згідно п. 2.9. Інструкції №77, потерпілий має право знайомитися з матеріалами справи, заявляти клопотання, оскаржити постанову по справі про адміністративне правопорушення.

Знайти страховика

Закон зобов’язує учасників ДТП не пізніше трьох днів повідомити про настання події страховика, з яким було укладено договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності. Проте бувають такі ситуації, коли автомобіль винного взагалі не застрахований і винний у ДТП водій автомобіля не бажає самостійно відшкодувати заподіяну шкоду, а сума збитку незначна. Тоді варто звернутися в таку організацію, як Моторне (транспортне) страхове бюро України. Це бюро відшкодовує шкоду у разі її заподіяння транспортним засобом, власник якого не застрахував свою цивільно-правову відповідальність. Але тільки в межах ліміту відповідно до положень Закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів”. Для отримання відшкодування шкоди з Фонду захисту потерпілих необхідно повідомити МТСБУ про ДТП особисто у приймальню, поштою, електронним листом чи факсом. Після цього з вами зв’яжеться представник МТСБУ або Ви отримаєте лист з переліком необхідних документів, готувати які, як уже було сказано вище, необхідно заздалегідь.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

Стаття опублікована у понеділок, 16.07.2012, у категорії Право, суди, Транспорт. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


вісім − 3 =