Що робити, якщо ви стали жертвою грабіжників під час відпустки

У розпал сезону відпусток, якого кожен очікує цілий рік, правоохоронні органи та українські суди в буквальному сенсі слова завалені роботою. Все частіше відпустка рядовому українцю замість очікуваного приємного відпочинку приносить йому розчарування, причиною якого стає банальна крадіжка речей, грошей або документів. Така неприємність може підстерігати кого завгодно і де завгодно: у готелі, у вагоні поїзда, на пляжі … Спробуємо розібратися, хто несе відповідальність за пропажу речей при таких обставинах і куди слід звертатися в таких випадках.

Готелі несуть відповідальність

В поважаючих себе готелях проблеми з пропажею майна постояльців вкрай рідкісні, а от готелі “простіші” іноді дискредитують себе подібними випадками, оскільки питання репутації для них не є пріоритетним. Відразу слід зазначити, що вивішені в фойє і номери оголошення про те, що готель не відповідає за схоронність речей постояльців, не мають під собою жодного правового підгрунтя – відповідно до законодавства, саме готелі й несуть за це відповідальність.

Згідно ст. 975 Цивільного кодексу України, готель відповідає за схоронність речей, внесених до нього проживаючою особою. Річ вважається внесеною до готелю, якщо вона передана працівникам готелю або знаходиться у відведеному для постояльця приміщенні.

За втрату грошей, коштовностей готель відповідає лише за умови, що вони були окремо передані готелю на зберігання або поміщені в спеціальний орендований сейф, що знаходиться як в номері, так і в іншому приміщенні готелю.

До слова, положення цієї статті застосовуються до зберігання речей фізичних осіб у гуртожитках, мотелях, будинках відпочинку, пансіонатах, санаторіях та інших організаціях, у приміщеннях яких людина тимчасово проживає.

Вимагаємо компенсацію

У разі пропажі майна слід негайно повідомити про це адміністрацію закладу і відстоювати свої права, домагаючись контакту з вищим керівництвом готелю. Перш за все, в такій ситуації необхідно скласти письмову заяву із зазначенням часу, місця, обставин події, суми вкрадених грошей і вартості зниклих речей. Причому при складанні протоколу і дачі показань експерти радять залучити двох свідків з постояльців готелю. Як правило, готелі намагаються уникати непорозумінь і гучних скандалів і рідко йдуть на прямий конфлікт з постояльцями, тому їх адміністрація зазвичай зацікавлена ​​в проведенні розслідування, і часто злодіїв знаходять досить швидко, оскільки ними виявляються службовці готелю.

При цьому незайвим буде вимагати компенсацію за невиконання зобов’язань по зберіганню майна. Якщо керівництво готелю відмовляється підписати і поставити печатку на відповідній заяві, слід відправити її поштовим листом з повідомленням про вручення. І, звичайно ж, не слід забувати про доказову базу: на пошті необхідно скласти опис всіх документів, щоб можна було підтвердити, що саме було направлено в готель. Другий примірник такої претензії повинен залишатися у потерпілої сторони.

Як правило, якщо адміністрація готелю одразу на місці не компенсує втрати, судові розгляди затягуються на довгий час. В такому випадку слід подати в суд клопотання про призначення експертизи для визначення теперішньої вартості вкрадених або зіпсованих речей. З готелю повинні стягнути саме ту суму, в яку оцінять речі з урахуванням їх подорожчання. Щоб уникнути таких неприємних інцидентів завжди слід орендувати індивідуальний сейф.

Договір як гарантія

Якщо цінних речей (куплених або привезених) значна кількість, можна укласти з адміністрацією готелю договір зберігання, за яким одна сторона (зберігач) зобов’язується зберігати річ, передану другою стороною (поклажодавцем), і повернути її в цілості. Такий документ укладається у письмовій формі, якщо сторонами договору є юридичні особи, фізична і юридична особа або фізичні особи, а ціна договору в 20 і більше разів перевищує НМДГ (340 грн). В інших випадках договір зберігання може бути укладений усно, але в разі розгляду судом спору, що випливає з такого договору, рішення не може грунтуватися на свідченнях свідків. Тому розумніше буде, звичайно ж, укласти такий договір у письмовій формі.

Згідно ст. 937 ЦКУ, прийняття речі на зберігання може підтверджуватися видачею номерного жетона, іншого знака, якщо це встановлено законодавством або є звичайним для такого виду зберігання.

Готель зобов’язаний зберігати річ протягом строку, встановленого у договорі зберігання. Після закінчення встановленого терміну представники готелю мають право вимагати від постояльця забрати річ, а постоялець зобов’язаний це зробити. Але закінчення терміну зберігання не звільняє готель від обов’язку по зберіганню, якщо договором не передбачено інше.

А як бути за кордоном?

Складніше йдуть справи, якщо речі або цінності пропали з номера готелю або сейфа зарубіжних готелів. Незважаючи на те, що, за міжнародним законодавством, готель несе відповідальність за збереження майна постояльця, як правило, питання матеріальної компенсації туристу в разі пропажі його речей з номера розглядаються виключно при наявності ознак злому вхідних дверей або двері балкона. Основна проблема полягає в доказі факту самої крадіжки. Як правило, адміністрації зарубіжних готелів не поспішають компенсувати втрати іноземцям, розуміючи, що в більшості випадків туристам досить складно пред’явити аргументований судовий позов. Практика свідчить, що готельєри не сприяють у вирішенні подібних інцидентів і заперечують свою відповідальність за збереження речей іноземних постояльців і можливу причетність персоналу до їх зникнення. В таких випадках експерти радять наполягати на негайній матеріальної компенсації, залучати до розслідування інциденту місцеві правоохоронні органи і звертатися за допомогою в українські консульські служби за місцем тимчасового проживання.

Якщо ж цінності пропали із сейфа в номері готелю, адміністрація розглядає свою відповідальність тільки у випадку, коли крадіжка була здійснена з явними ознаками злому. При цьому компенсації підлягає вміст індивідуального сейфа тільки в розмірі суми, на яку готель застрахував ці сейфи. Ця сума зазвичай становить від 900 до 3000 євро, про її точне значення в конкретному готелі можна дізнатися в адміністратора.

Щоб не стати учасником неприємної тяганини, перед подорожжю необхідно придбати поліс страхування речей на весь термін перебування за кордоном, а також укласти з готелем договір на зберігання речей і застрахувати їх.

Великі суми грошей слід зберігати в загальному сейфі готелю, який знаходиться, як правило, на reception. Гроші потрібно обов’язково віддавати під підпис на акті, і на кожну купюру потрібно складати акт.

Гастролери не дрімають

Під час курортного сезону далеко не рідкість випадки крадіжок у потягах, особливо в плацкартних вагонах. Злочинці крадуть гроші та цінні речі прямо з сумок, на яких сплять пасажири, застосовуючи різні психотропні речовини. Органи МВС заявляють, що вплинути на це кардинально вони не в силах, оскільки “Укрзалізниця” відмовилася від супроводу складів нарядами міліції.

Ставши жертвою таких “гастролерів”, необхідно звернутися до провідника вагону з вимогою викликати співробітників правоохоронних органів по прибуттю потяга на найближчу станцію. При складанні заяви про зникнення необхідно детально описати, коли і де було скоєно злочин. Для цього слід зафіксувати час виявлення пропажі і вказати, між якими станціями потерпілий знаходився. Також необхідно скласти перелік зниклих речей, оцінити їх вартість та вказати точну суму вкрадених грошей. При цьому слід залучити свідків, які зможуть дати свідчення. При підозрі сусідів у скоєнні крадіжки слід залучити міліціонерів до обшуку приміщення. Як правило, в поїздах вкрадені гроші або речі ховають в приміщеннях туалетів або в тамбурі, але співробітники міліції можуть не проявляти належної ініціативи. В цьому випадку слід наполягати на ретельній перевірці цих приміщень вагона. При виявленні підозрілих особистостей, які могли бачити, куди потерпілий пасажир кладе гроші та цінні речі, міліціонери повинні обшукати цю людину.

Ще один нюанс у разі крадіжки у потягах: для дачі показань або для впізнання речей, якщо їх знайдуть, потерпілим доведеться приїжджати у відділення міліції, яке обслуговує відповідну ділянку. Якщо серед викрадених речей були і документи, експерти рекомендують звернутися в найближче відділення міліції із заявою про крадіжку і зазначенням переліку викрадених документів. Органи МВС мають видати спеціальну довідку, замість паспорта, з якою можна буде дістатися додому.

Щоб не опинитися в іншому місті без документів у разі їх крадіжки, перед поїздкою слід робити кілька ксерокопій паспорта і розкладати їх по різних місцях, також можна відсканувати паспорт і вислати документ собі на e-mail.

Не спи на пляжі!

А ось якщо речі вкрали в місцях масового відпочинку, скажімо, на громадському пляжі, в більшості випадків власники їх більше не побачать. Рідкісним щасливчикам вдається зловити злодія за гарячими слідами за допомогою правоохоронних органів.

Кримінальні справи цієї категорії кваліфікуються за ознаками ч. 2 ст. 185 КК України (крадіжка), а санкція цієї норми передбачає покарання від арешту до позбавлення волі на строк до 5 років. Втім, злочинців це не особливо лякає: як свідчить статистика, з кожним роком таких злочинів стає все більше. Як правило, крадуть сумки, гаманці, мобільні телефони, фотоапарати, які відпочивальники, йдучи купатися, залишають без нагляду. І дарма багато хто вважає, що в багатолюдних місцях відпочивати безпечніше, і сподіваються, що зловмисник не вирішиться щось вкрасти через ризик бути спійманим “на гарячому”. Навпаки, в більшості випадків це тільки полегшує злодіям роботу, адже найчастіше ніхто з відпочиваючих не звертає на них уваги.

Основна проблема в тому, що спеціальні шафки або кабінки для зберігання особистих речей відпочиваючих мають тільки деякі платні пляжі. В інших місцях масового відпочинку відповідальність за збереження речей лежить виключно на їх власниках.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

Стаття опублікована у вівторок, 14.08.2012, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


один × = 2

--


Календар публікацій

Серпень 2012
П В С Ч П С Н
« Лип   Вер »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031