Все, що ви повинні знати про страховий стаж

Сьогодні ми поговоримо про те, що таке страховий стаж, хто у нас в країні вважається застрахованим і як, власне, визначається тривалість стажу. Розібратися в цьому допомагала заступник голови правління Пенсійного фонду України Валентина Никитенко.

Нагадаємо, що з 2004 року в Україні діє система пенсійного страхування: на пенсію може претендувати лише застрахована людина, яка виплачувала внески і накопичила мінімальний страховий стаж – 15 років.

Застрахованою за нашим законодавством вважається будь-яка людина, яка є найманим працівником, оформлена за законом як співробітник підприємства або трудиться у приватного підприємця і платить із зарплати внески на соціальне страхування. Тобто якщо людина офіційно працює, то вона вже автоматично вважається застрахованою.

Правда, є дуже важливий нюанс: до страхового стажу включаються тільки ті місяці, за які були сплачені страхові внески. Раніше це були внески в чотири різних фонду, в тому числі Пенсійний. Але з 2011 року виплати об’єднали в єдиний соціальний внесок, частина якого йде саме на пенсійне страхування. Його платять і працівники, і роботодавець. Так от, якщо фірма за якийсь місяць не перерахувала пенсійний (до 2011 року) або єдиний соціальний внесок (після 2011 року), цей місяць не буде зараховано до страхового стажу працівника.

На жаль, прикладів, коли підприємства – навмисне чи ні – не перераховують кошти на пенсійне страхування своїх співробітників, досить багато. Тому всім людям, які розраховують у майбутньому отримувати пенсію і намагаються накопичити для цього стаж побільше, потрібно час від часу цікавитися, чи платить роботодавець соціальні внески. Зробити це можна в найближчому відділенні Пенсійного фонду або ж в інформаційних кіосках, розташованих у районних, міських та обласних управліннях Пенсійного фонду України.

Для отримання інформації необхідно знати номер своєї пенсійної справи, який вказаний у свідоцтві про загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Втім, оскільки багато наших співгромадян, отримавши це свідоцтво, відразу ж сховали його в надійне місце, де воно успішно загубилося, відзначимо, що номер страхового пенсійного справи збігається з ідентифікаційним номером, присвоєним податковою службою. До того ж, якщо людина втратила свідоцтво, він може отримати його дублікат в управлінні Пенсійного фонду.

Що можна дізнатися в інформаційних кіосках? На кожного працюючого жителя України відкрита персональна облікова картка. Це електронний файл з інформацією про саму людину (її прізвище, ім’я, по батькові, дата народження), місце його роботи та внески, перерахованих на пенсійне страхування. Таким чином, в базі даних персоніфікованого обліку внесків Пенсійного фонду України накопичуються відомості про всі сплачені за людину внескі. Щорічно Пенсійний фонд отримує розписані помісячно дані: легально нараховані працівникові виплати і розміри внесків, які відзначаються в його обліковій картці. У ній також вказується статус підприємства, де працює людина, і багато іншого. Всі електронні дані мають паперові першоджерела (довідки, звіти, подані підприємствами, і так далі). Документи зберігаються в регіональному управлінні фонду.

Ще один важливий момент: при призначенні пенсії враховується саме легальна зарплата. Тобто та, з якої було сплачено страхові внески. Заробітки “сірі” та “в конвертах” до уваги не приймаються. Наприклад, якщо людина отримує тисячу доларів “в конверті” і 1 102 гривні (мінімальна зарплата з липня) за відомістю, то йому пенсію призначать саме виходячи з офіційних 1 тисячі 102 гривень. Адже саме з цієї суми були сплачені податки і збори.

Природно, розмір пенсії при такій зарплаті буде відносно невеликий. Тому рекомендується перевіряти в Пенсійному фонді не тільки факт сплати внесків, але і суму, з якої вони перераховуються.

Закон України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” (який, власне, і встановив страхові принципи нарахування пенсій) вступив в силу в 2004 році. А як бути зі стажем, який накопичився у людей до цього часу? Законодавці вирішили просто: весь трудовий стаж, набутий до 1 січня 2004 року, прирівняли до страхового. Причому стаж за даний період враховують в колишньому порядку і на підставі тих самих документів, які застосовувалися раніше. Він підтверджується, зокрема, записами в трудовій книжці.

А ось більш пізній стаж засвідчується тільки відомостями в особовій справі людини: сплачувало за нього внески підприємство чи ні.

Стаж вимірюється в місяцях. При цьому місяць роботи буде зараховано до страхового стажу як повний тільки за умови, якщо внесок за нього виявиться не нижче мінімальної суми. Як вона визначається? Дуже просто, це сума єдиного соціального внеску, нарахована на мінімальну зарплату.

З 2011 року справляється єдиний соціальний внесок, який коливається в межах 34-37 відсотків зарплати. Так, мінімальна сума внеску для підприємців була затверджена в розмірі 34,7 відсотка мінімальної зарплати. Оскільки в країні мінімальна зарплата змінювалася, змінювався і мінімальний внесок.

Якщо сплачена за місяць сума виявиться менше мінімального внеску, цей місяць врахують в стаж як неповний – пропорційно до внесених грошей. Втім, є кілька особливих періодів, які включають в страховий стаж на певних умовах. Навіть якщо внесок виявиться нижче мінімального.

По-перше, з 2005 року до страхового стажу стали включати періоди, під час яких людина не працювала, але доглядала (отримуючи передбачені законодавством види допомоги або компенсацій) за дитиною до трьох років, дитиною-інвалідом, інвалідом I групи або ж за старою людиною , яка за висновком медичного закладу потребує постійного догляду або досягла 80-річного віку. За таких людей страхові внески (33,2 відсотка мінімальної заробітної плати) перераховують Пенсійному фонду органи, які виплачують їм відповідну допомогу. Особам, які стоять на обліку в службі зайнятості та отримують допомогу з безробіття, також даний період зараховується до страхового стажу в повному розмірі.

По-друге, до страхового стажу включають строкову службу в армії: внески за солдатів до Пенсійного фонду перераховують з бюджету. До речі, пенсія решти військових (надстроковиків, офіцерів, контрактників, службовців командного і рядового складу органів внутрішніх справ та інших працівників воєнізованих формувань) регулюється іншими законами. Розрахунок внесків, які щорічно закладаються в бюджеті Пенсійного фонду, проводиться з урахуванням 33,2 відсотка від мінімальної зарплати.

А ось що стосується навчання в інституті, то до 2004 року цей період зараховувався в стаж. Але після 2004-го вищі навчальні заклади не перераховують пенсійні внески за своїх учнів. Тому час стаціонарного навчання в вузі, аспірантурі, ординатурі, докторантурі і так далі (якщо людина не працювала небудь ще і не платив внесків зі свого заробітку) до стажу з січня 2004 року не включається. У тих же, хто добровільно застрахує і буде сплачувати внески (не нижче мінімального розміру), і цей період увійде до страхового стажу.

Отже, ми розібралися з тим, що саме включається до страхового стажу. Тепер розповімо, як стаж впливає на розмір пенсії. Все дуже просто: за кожен рік пенсія виростає на певний відсоток заробітку. Причому в 2008 році “вартість” року страхового стажу збільшилася з 1 до 1,35 відсотка.

Таким чином, при 20-літньому стажі пенсія становитиме 27 відсотків заробітку, а при 30-річному – 40,5 відсотка. Це так званий коефіцієнт страхового стажу. В цілому даний коефіцієнт не може перевищувати 75 процентів заробітку. А для тих, хто працював в особливо шкідливих і важких умовах праці, – 85 відсотків.

Потрібно також знати, що крім мінімального розміру внеску у нас в країні існує ще й максимальний розмір. Це означає, що в Україні обмежуються суми, з яких утримуються внески на соціальне, в тому числі пенсійне, страхування. Наприклад, з 2004 року, після введення в силу Закону “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, максимальний дохід, на який нараховуються страхові внески, становить 15 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних. А після проведення пенсійної реформи – з 1 жовтня 2011 року – максимальний дохід був збільшений до 17 розмірів прожиткового мінімуму.

Це означає, що людина не платить страхові внески із суми вище такого обмеження. Але і при призначенні пенсій та інших соціальних страхових виплат беруться до уваги зарплати в межах обмежень. Наприклад, людина в липні 2010 року отримувала 15 тисяч гривень. У той же час соціальні збори у нього стягували лише з 13 тисяч 320 гривень. Так от, саме ці 13 тисяч 320 гривень враховуються як заробіток за липень 2010 року при розрахунку пенсії.

Нагадуємо, що при Пенсійному фонді України працює гаряча лінія, фахівці якої дадуть відповідь на всі ваші запитання про пенсійне страхування. Ви можете зателефонувати з понеділка по п’ятницю з 9.00 до 20.00 за номером 0-800-503-753. Дзвінки зі стаціонарних телефонів у межах України безкоштовні.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

Стаття опублікована у п`ятниця, 31.08.2012, у категорії Трудове законодавство, соцзахист. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Коментарів: 3 на публікацію “Все, що ви повинні знати про страховий стаж”

  1. Віталій on Листопад 16th, 2012 at 17:56

    Правління пенсійного фонду відмовляється зарахувати до педагогічного стажу час роботи на посаді інструктора райкому партії з 1982 по 1986 рік. До і після райкому – педагогічна діяльність. Пед стаж 32 роки. Мої дії?

  2. anna on Листопад 22nd, 2012 at 16:24

    Шановний Віталію! Відповідно до п.2 Постанови КМУ від 31 січня 2001 р. N 78 “Порядок виплати надбавок за вислугу років педагогічним та науково-педагогічним працівникам навчальних закладів і установ освіти” до стажу педагогічної роботи не зараховується робота на посаді інструктора райкому партії.

    До стажу педагогічної роботи для виплати надбавки за вислугу років педагогічних та науково-педагогічних працівників зараховується час роботи на посадах, передбачених переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2000 р. N 963, а також:
    - час роботи на посаді старшого піонервожатого у період до 1 квітня 1991 року;
    - час роботи на посаді військового керівника та керівника допризовної підготовки у період до 1 вересня 1994 року;
    - час, протягом якого виконувалися обов’язки батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу;
    - час роботи на посаді групової медичної сестри дитячих ясел та ясел-садків;
    - час роботи у спортивних школах усіх типів на посадах керівників, їх заступників з основного виду діяльності, тренерів-викладачів, тренерів-методистів, інструкторів-методистів, акомпаніаторів та на посадах тренерів-викладачів спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю, тим науково-педагогічним працівникам, що працюють за профілем у вищих навчальних закладах III-IV рівня акредитації, керівників фізичного виховання, викладачів фізкультури вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації та професійно-технічних навчальних закладів, учителів фізкультури, керівників гуртків, секцій, студій та інших форм гурткової роботи, які працюють за профілем у загальноосвітніх навчальних закладах, і педагогічних працівників, які працюють за профілем у позашкільних та дошкільних навчальних закладах;
    - час роботи викладачів професійно-теоретичної підготовки, старших майстрів та майстрів виробничого навчання професійно-технічних навчальних закладів за відповідною професією (спеціальністю) на виробництві та у сфері послуг.

  3. Віталій on Листопад 25th, 2012 at 12:13

    Мабуть, що зарахування педагогічного повинно проводитись відповідно підпункту «а» пункту 1,4 «Положения о порядке исчисления стажа для назначении пенсии за выслугу лет работникам просвещения и здравоохранения» (далее – Положение), утвержденного Постановлением Совета Министров СССР от 17 декабря 1959 года № 1379, що діяло в спірний період, згідно якого «учителям, врачам и другим работникам просвещения и здравоохранения в стаж работы по специальности, кроме работы в учреждениях, организациях и должностях, работа в которых дает право на пенсию за выслугу лет, засчитывается выборная и другая ответственная работа в партийных и комсомольских органах».
    Крім того, відповідно п. 109 Постановления Совета Министров СССР от 03.08.1972 года № 590 «Об утверждении Положения о порядке назначения и выплаты государственных пенсий» работа на выборных и других ответственных должностях в партийных и комсомольских органах, в том числе в политотделах и политуправлениях, засчитывается в стаж, дающий право на пенсию на льготных условиях или в льготных размерах, при условии, что перерыв между работой в партийных и комсомольских органах и работой, следующей за ней, не превышает трех месяцев и если работа в партийных и комсомольских органах непосредственно предшествовала или за ней непосредственно следовала работа, дающая право на пенсию на льготных условиях или в льготных размерах.
    Відповідно до п.3 примітки до Постанови КМУ від 04.11.1993 р. № 909 «Про перелік закладів і установ освіти, охорони здоров’я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років» робота за спеціальністю в закладах, установах і на посадах до 1 січня 1992 р., яка давала право на пенсію за вислугу років відповідно до раніше діючого законодавства, зараховується до стажу для призначення пенсії.
    Норми Закону України «Про пенсійне забезпечення» стосовно пенсій є чинними, незважаючи на те, що починаючи з 1 січня 2004 року пенсійне забезпечення громадян України здійснюється відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003р. N 1058. Такий висновок витікає із Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв’язку з прийняттям Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 17.11.2005 р. N 3108, п.26 якого Прикінцеві положення Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” ( п. 15 ) доповнено нормою, що положення Закону України «Про пенсійне забезпечення» застосовуються в частині визначення права на пенсію за вислугу років та на пенсію за віком на пільгових умовах.
    Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Тобто вони не поширюються на правовідносини, які були припинені до прийняття відповідних нормативно-правових актів. Згідно Указу Президента України нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України набувають чинності з моменту їх прийняття, якщо більш пізній строк набрання ними чинності не передбачено в цих актах. Тому особам, які до прийняття постанов Кабінету Міністрів України, якими внесені зміни до Порядку обчислення педагогічного стажу, припинили роботу в партійних органах, пенсійне забезпечення не переглядається. (Конституція України (стаття 58) Указ Президента України від 10.06.1997 р. № 503/97), відповідно п. 3 Приміток до Постанови Кабінету Міністрів України № 909 від 04.11.1993 р. робота за спеціальністю в закладах,

Написати відповідь


два + 7 =

--


Календар публікацій

Серпень 2012
П В С Ч П С Н
« Лип   Вер »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031