Як правильно “спілкуватися” з ЖЕКом

Проблема захисту прав споживачів житлово-комунальних послуг вже давно набула в Україні глобальних масштабів. Статті та телевізійні сюжети на дану тему стали невід’ємною частиною нашого життя: у когось в хаті впродовж декількох десятиліть протікає дах, у когось в квартирі в зимовий період дуже низька температура, оскільки є проблеми з опаленням. Перераховувати всі існуючі в даній сфері біди можна до нескінченності. При цьому в більшості випадків ЖЕКи навіть не намагаються вирішити існуючі проблеми, посилаючись на своє “незнання” про її існування або на відсутність фінансування. Як поступати в такому випадку мешканцям, і які дії необхідно зробити, щоб захистити свої права, розглянемо нижче.

Бездіяльність – погана стратегія

Слід відзначити, що найчастіше споживачі послуг самі воліють «не зв’язуватися» з ЖЕКами і, в залежності від масштабів “лиха”, або вирішують проблему самостійно, або живуть з нею і далі. Однак така пасивна позиція ще більше посилює існуючу ситуацію. Відстоювати свої права у відносинах з ЖЕКами не тільки можна, але й потрібно, адже, як відомо, порятунок потопаючих – справа рук самих потопаючих.

При цьому необхідно пам’ятати, що самі мешканці будинку як споживачі житлово-комунальних послуг повинні виконувати певні вимоги, встановлені законом.

По-перше, у мешканців будинку повинен бути укладений договір з ЖЕКом, і в ньому мають бути прописані права споживачів житлово-комунальних послуг, обов’язки ЖЕКу, а також чітко зазначена відповідальність за недотримання умов договору. У випадку судового розгляду це допоможе аргументувати вимоги до ЖЕКу.

По-друге, мешканці, що пред’являють претензію, самі повинні виконувати умови договору про надання комунальних послуг, тобто своєчасно і в повному обсязі вносити передбачені таким договором комунальні платежі.

Звичайно, можна звертатися в ЖЕК з претензіями і у випадках, якщо згадані вище умови не дотримані. Однак, така ситуація, на жаль, грає на руку ЖЕКу, у якого з’являться додаткові аргументи на свою користь в разі судового розгляду.

Неякісна послуга – не послуга

Що стосується дій мешканців обслуговуваного будинку в разі надання ЖЕКом неякісних житлово-комунальних послуг, то орієнтовний алгоритм таких дій виглядає наступним чином.

В першу чергу, мешканці будинку повинні повідомити ЖЕК про ту чи іншу проблему, що виникла, а також нагадати про його обов’язки усунути її у встановлені договором терміни. Якщо ж ЖЕК не поспішає усувати проблему, переходимо до наступного етапу – це оформлення акта-претензії, в якому повинні бути ретельно зафіксовані наявні порушення. Для цього потрібно подати в ЖЕК відповідну заяву, після чого повинні з’явитися представники ЖЕКу і спільно із споживачем скласти і підписати акт-претензію.

У разі якщо представники ЖЕКу у встановлений договором строк не прибули для складання акту-претензії, або якщо мешканці будинку за результатами розгляду заяви отримали від ЖЕКу тільки формальну відписку, вони можуть самостійно скласти такий акт. Для цього достатньо, щоб його підписали не менш як два споживачі житлово-комунальних послуг.

Оформлений акт-претензія з письмовою претензією споживача про перерахунок вартості наданих комунальних послуг або про компенсацію завданих збитків передається в ЖЕК, який впродовж 3-робочих днів повинен прийняти рішення по такій претензії.

Невиконання обов’язків до суду доведе

Заради справедливості слід зауважити, що випадки добровільного відшкодування ЖЕКом шкоди споживачеві або добровільного проведення перерахунку наданих комунальних послуг зустрічаються вкрай рідко. У разі якщо ЖЕК за результатами розгляду претензії відмовляється компенсувати споживачеві завдані збитки або провести перерахунок платежів, необхідно звертатися за захистом своїх порушених прав до суду. На даному етапі, по можливості, до подачі судового позову бажано провести експертизу і отримати висновок про наявність проблеми і вартість її усунення. Проводити таку експертизу повинні ліцензовані оцінювачі.

Одночасно можна звернутися зі скаргою на незаконні дії ЖЕКа в товариство із захисту прав споживачів.

Також, при наявності коштів, мешканці будинку можуть за свій рахунок вирішити існуючу проблему, а потім звернутися до суду з позовом про відшкодування витрачених сум. У цьому випадку, потрібно зберегти всі документи, що підтверджують понесені витрати (квитанції про оплату, рахунки і т.д.), для подальшого надання цих доказів у суді.

Однак навіть у разі перемоги в судовій тяжбі необхідно пам’ятати, що у ЖЕКів практично завжди немає грошей, тому отримання відсуджених у ЖЕКу сум компенсації в грошовому еквіваленті малоймовірно. У той же час, в такій ситуації можна зменшити розмір оплати за надані комунальні послуги на суму такої компенсації.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

Джерело: UBR

Стаття опублікована у середа, 03.10.2012, у категорії Право, суди, Суспільство. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


шість + = 15