Знаки для товарів і послуг. Порядок визнання знака добре відомим

Ще в давнину була потреба позначати товари за допомогою знаків, щоб відрізняти подібні товари різних майстерень. Так, стародавні греки, єгиптяни, римляни використовували ярлики ремісників і художників, які вказували в якому місті чи в якій майстерні було вироблено товар. У сучасному законодавстві існує поняття “знаки для товарів і послуг”, що на законодавчому рівні визначається як позначення, за яким товари і послуги одних осіб відрізняються від товарів і послуг інших осіб. Виходячи з поняття наведеного в сучасному законодавстві України мета таких явищ як “торгова марка”, “знак для товарів і послуг” є незмінною з часів їх виникнення.

Однак, як незмінною залишилася їх мета, такою ж незмінною і залишилася практика різних способів махінацій зі знаками для товарів і послуг. Для забезпечення прав користуватися знаком та його правової охорони з боку держави необхідно пройти систему реєстрації. Однак, в деяких випадках, а саме в разі популярності, реєстрація знаку для товарів і послуг не є необхідною. У цьому випадку достатньо рішення суду або Апеляційної палати Державного департаменту інтелектуальної власності про визнання знака для товарів і послуг добре відомим.

З моменту винесення судом або Апеляційною палатою такого рішення знаку надається така сама правова охорона, якби цей знак був заявлений на реєстрацію. При цьому вона поширюється також на товари і послуги, не споріднені з тими, для яких знак визнано добре відомим в Україні, якщо використання цього знака іншою особою стосовно таких товарів і послуг вказуватиме на зв’язок між ними та власником добре відомого знака і його інтересам, ймовірно , буде завдано шкоди таким використанням.

Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» називає певні чинники, які впливають на визнання знака добре відомим:

  • ступінь відомості чи визнання знака у відповідному секторі суспільства;
  • тривалість, обсяг та географічний район будь-якого використання знака;
  • тривалість, обсяг та географічний район будь-якого просування знака, включаючи рекламування чи оприлюднення та представлення на ярмарках чи виставках товарів та/або послуг, щодо яких знак застосовується;
  • свідчення успішного відстоювання прав на знак, зокрема територія, на якій знак визнано добре відомим компетентними органами;
  • цінність, що асоціюється зі знаком.

У дослідженнях по відомості знака в основному використовуються кількісні методи, за допомогою яких вирішуються наступні дослідницькі завдання:

  1. Визначення рівня знання серед споживачів знака для товарів і послуг;
  2. Визначення рівня ретроспективного знання серед споживачів знака для товарів і послуг;
  3. Знання підприємства-виробника і регіону походження продукту, маркованого певним позначенням, знаком для товарів і послуг;
  4. Експертні оцінки справжності знака для товарів і послуг.

Важливо, що практичне значення набувають соціологічні дослідження знаків і використання їх в якості доказової бази при процесі визнання знака добре відомим в Україні. І це досить логічно, оскільки кожен день споживач стикаючись з величезною кількістю знаків, брендів, позначень формує певну думку про них. І очевидно, що винесення правильного рішення щодо того чи іншого знака залежить саме від цієї думки. Законодавство України, а саме Порядок визнання знака добре відомим в Україні Апеляційною палатою Державного департаменту інтелектуальної власності прямо визначає що:

  • дослідження проводяться тільки дослідницькими організаціями, які спеціалізуються в галузі проведення соціологічних або маркетингових досліджень;
  • опитуванням повинно бути охоплено, принаймні, шість населених пунктів різних географічних регіонів України з населенням не менше 500 тис. При цьому переважним є опитування в містах, таких як Київ, Харків, Львів, Одеса, Дніпропетровськ, Луганськ, Донецьк, Севастополь. Інші населені пункти визначаються виходячи з характеру діяльності власника знака з виробництва товарів та/або надання послуг;
  • кількість опитуваних має відповідати цілям об’єктивності опитування, у зв’язку з чим їх максимальна кількість не обмежується, а мінімальна повинна бути не менше 500 опитаних в будь-яких двох населених пунктах і не менше 125 – у кожному іншому населеному пункті;
  • опитування щодо хорошої популярності знака повинен бути репрезентативним для населення всієї України та проводитися з урахуванням “цільової аудиторії”;
  • опитування щодо хорошої популярності знака, призначеного для продукції виробничо-технічного призначення, має проводитися серед фахівців, які є споживачами продукції даного виду і належать до виробничих, торговельних та інших діловим колам;
  • опитування щодо хорошої популярності знака, призначеного для товарів народного споживання, має проводитися серед так званих середніх споживачів за ознаками віку, статі, освіти, соціального та матеріального становища, а також серед фахівців відповідних галузей промисловості, торгівлі.

До істотних елементів доказової бази можна віднести ті дані, які свідчать про тривалість перебування товарів, маркованих знаком на світовому ринку, на ринку України. Наприклад, у справі про визнання знака «LEXUS» добре відомим в Україні такими даними були зокрема, обкладинки ряду українських видань, на яких була зображена продукція під вказаним знаком. Також в цей список можна внести і інтенсивність використання знака, його рекламу в засобах масової інформації, використання та підтримання у мережі Інтернет і т.д.

В Україні існує два шляхи визнання знака добре відомим: через рішення Апеляційної палати та через суд.

При обох варіантах знаку надається статус «добре відомого» з дати, на яку він став добре відомим, а не з моменту винесення рішення.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

Автор:

Ященко Владислав Дмитрович
юрист, Аудиторська компанія “Престиж-Аудит”
Стаття опублікована у четвер, 07.03.2013, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


− два = 6

--


Календар публікацій

Березень 2013
П В С Ч П С Н
« Лют   Кві »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031