Встановлюємо МАФ

Тема установки об’єктів, так званої, малої архітектурної форми, надзвичайно актуальна на сьогоднішній день, оскільки кіоск, ларьок або павільйон, встановлений з порушенням законодавства, підлягає демонтажу, а власник такого об’єкта несе відповідальність за незаконну установку МАФу. Особливості розміщення об’єктів малої архітектурної форми на вулицях міст.

Під об’єктами малої архітектурної форми слід розуміти об’єкти, які не потребують попередньої підготовки і встановлення фундаменту для їх монтажу. У Законі України «Про регулювання містобудівної діяльності», який набрав чинності 17 лютого 2011 року, спочатку був термін мала архітектурна форма, що визначається як невелика споруда декоративного, допоміжного чи іншого призначення, яка використовується для поліпшення естетичного вигляду громадських місць і міських об’єктів, організації простору і доповнює композицію будинків, будівель, їх комплексів. До малих архітектурних форм законодавець відніс:

  1. альтанки, павільйони, навіси;
  2. паркові арки (аркади) і колони (колонади);
  3. вуличні вази, вазони і амфори;
  4. декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади;
  5. монументальні, декоративні та ігрові скульптури;
  6. вуличну меблі (лавки, столи);
  7. садово-паркове освітлення, ліхтарі;
  8. щаблі, балюстради;
  9. паркові містки;
  10. обладнання дитячих ігрових майданчиків;
  11. павільйони зупинок громадського транспорту;
  12. огорожі, ворота, решітки;
  13. меморіальні споруди (надгробки, стели, обеліски та інше);
  14. рекламні та інформаційні стенди, дошки, вивіски;
  15. інші об’єкти, визначені законодавством.

У січні 2013 року в зазначений Закон було внесено зміни, після чого поняття “мала архітектурна форма” було перенесено до Закону України “Про благоустрій населених пунктів” і на сьогоднішній день не використовується щодо об’єктів, що використовуються для ведення бізнесу (кіосків, лотків, павільйонів). Для бізнесу куди цікавіше термін “тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності”.

Тимчасова споруда (далі – ТС) торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності – одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без спорудження фундаменту.

ТС для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення. Ці споруди можуть використовуватися підприємцями для здійснення роздрібної торгівлі, надання будь-яких послуг або організації пункту громадського харчування.

Порядок оформлення розміщення тимчасової споруди

Мінрегіонбуд своїм наказом № 244 від 21.10.2011р. затвердив “Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності».

Підставою для розміщення ТС є паспорт прив’язки тимчасової споруди.

Спочатку суб’єкт підприємництва звертається з заявою, написаною у довільній формі, в місцеву адміністрацію для отримання позитивного рішення про те, що місце розташування ТС відповідає будівельним нормам.

До цієї заяви необхідно додати:

  • графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розміщення ТС, виконані заявником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів НД з прив’язкою до місцевості;
  • реквізити замовника (найменування або П.І.Б., адреса, контактна інформація).

Зазначений вище перелік документів є вичерпним.

Заява розглядається місцевою адміністрацією, а точніше органом з питань містобудування та архітектури, утвореним при державній адміністрації, протягом 10 робочих днів з моменту подання такої заяви.

Протягом ще трьох робочих днів з моменту прийняття рішення про відповідність (невідповідність) намірів замовника щодо місця розміщення ТС будівельним нормам, останній повинен бути письмово повідомлений про прийняте рішення.

У разі схвалення державною адміністрацією заяви про розміщення ТС, підприємець отримує право на оформлення паспорта прив’язки. Для його оформлення необхідно звернутися до органу з питань містобудування та архітектури з додатковим заявою. До заяви слід додати:

  • схему розміщення ТС;
  • кольорові ескізи фасадів ТС у масштабі 1:50 (для стаціонарних ТС). Ескіз виготовляє суб’єкт господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат;
  • схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб’єктом підприємницької діяльності, що володіє відповідною ліцензією, або архітектором, що володіє відповідним кваліфікаційним сертифікатом, відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів України»;
  • технічні умови щодо інженерного забезпечення (у разі наявності такого), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж.

При цьому всі перераховані вище документи підприємець повинен добути самостійно.

Термін оформлення паспорта прив’язки ТС органом з питань містобудування та архітектури – десять робочих днів з дня подання зазначеної заяви та всіх доданих до неї документів.

Паспорт прив’язки ТС

Що ж собою являє паспорт прив’язки ТС і які дані він повинен включати?

По-перше, відзначимо, що форма паспорта затверджена тим самим наказом Мінрегіонбуду N244.

Він повинен містити у собі:

  • схему розміщення ТС, виконану на топографо-геодезичній основі в масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території;
  • кольорові ескізи фасадів ТС в масштабі 1: 50 (для стаціонару ТС);
  • технічні умови щодо інженерного забезпечення ТС, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж;
  • реквізити замовника (найменування, ПІБ, адреса, контактна інформація).

Власне, всі ці документи і надаються органу з питань містобудування та архітектури самим підприємцем.

Звертаємо увагу на ось який момент: у переліку документів, які додаються до заяви щодо технічних умов інженерного забезпечення мереж є застереження “у разі наявності таких”. У переліку даних паспорта такого застереження немає. Відповідно, рекомендуємо при підготовці пакету документів для оформлення паспорта прив’язки ТС, потурбуватися про отримання технічних умов, або запастися листом балансоутримувача мереж, що таких умов немає.

Інших даних паспорт прив’язки містити не повинен.

Видача паспорта прив’язки безкоштовна. Усі витрати підприємця зводяться до оплати підготовки необхідних документів для отримання самого паспорта. Інформація про ТС вноситься до містобудівного кадастру.

Термін дії паспорта прив’язки законодавством не встановлено, його визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень. Досить розмите формулювання, не гарантує тривалого терміну дії паспорта прив’язки.

Якщо ж термін дії паспорта прив’язки минув, його можна продовжити, подавши відповідну заяву до органу з питань містобудування та архітектури. Продовження терміну здійснюється шляхом зазначення в тому ж паспорті нової дати, підпису посадової особи та печатки органу з питань містобудування та архітектури.

Розміщення ТС

Установка ТС проводиться у повній відповідності до паспорту прив’язки без будь-яких відхилень від нього. Відновлення благоустрою прилеглої території є обов’язковим.

Вже після розміщення ТС підприємець зобов’язаний подати в місцеву державну адміністрацію письмову заяву, в якій зазначає, що ним виконані вимоги паспорта прив’язки (формe заяви також затверджено наказом Мінрегіонбуду N244.)

Якщо виникає необхідність проведення планових ремонтних робіт на земельній ділянці, на якій розміщено ТС, дія паспорта прив’язки призупиняється. При цьому підприємець-власник ТС повинен бути попереджений про плановані роботи не менш ніж за 1 місяць і з наданням тимчасового місця для розміщення такої ТС. Якщо ж мова йде про аварійні роботи, то вони проводяться без попередження, а мова про надання іншого місця розміщення ТС навіть не йдеться. Якщо підприємець порушить умови паспорта прив’язки при установці ТС, або не встановить свою ТС протягом 6 місяців з моменту отримання паспорта прив’язки, останній анулюється, як і у випадку виявлення надання недостовірної інформації в документах при підготовці паспорта прив’язки.

Якщо термін дії паспорта прив’язки закінчився і не продовжений підприємцем, або ж паспорт анульований, а також якщо ТС встановлено самовільно без отримання паспорта прив’язки, така ТС підлягає демонтажу.

Якщо підприємцю захотілося “освіжити” фасад, або внести якісь конструктивні зміни у фасад ТС, йому необхідно також подавати заяву про внесення змін до паспорта прив’язки у частині ескізів фасадів. Розгляд нового ескізу фасаду відбувається 10 робочих днів.

Як бачимо, особливих складнощів у розміщенні ТС немає, однак, слід врахувати, що в кожному конкретному населеному пункті органи місцевого самоврядування коригують “правила гри”, тому перед початком процедури оформлення установки ТС, підприємцю слід уточнити в державній адміністрації вимоги до документації, що подається для оформлення паспорта прив’язки ТС.

Юридичну правову допомогу Ви можете отримати у висококваліфікованих фахівців (юристів) юридичної фірми “Юріс-Консалт”

http://www.prostopravo.com.ua

Стаття опублікована у вівторок, 30.04.2013, у категорії Право, суди. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Коментарів: 7 на публікацію “Встановлюємо МАФ”

  1. Євгеній on Жовтень 25th, 2015 at 09:45

    Доброго дня

    Дякую за інформативну статтю!
    Хотілося б лише уточнити один нюанс. Якщо підприємницька діяльність провадиться на з”ємній території у певному приміщенні (навчальний корпус і тому подібне) і ТС (у формі кіоску) встановлюється виключно з уподобань зручності та комфорту, чи взагалі варто таку ТС називати СПОРУДОЮ і головне чи є необхідність у наявності дозвільних документів? Адже, скажімо, підприємницька діяльність могла б здійснюватися на столі :) на тому ж орендованому клаптикові території, а стіл ТС аж ніяк назвати не можна. Дякую за відповідь.

  2. Екатерина on Жовтень 26th, 2015 at 08:22

    Шановний Євненію, дозвільні документи потрібні обов’язково та договір оренди також. І якщо Ви читали уважно статтю, то те, що Ви описуєте, з МАФ нічого спільного не має. Консультацію можна замовити по телефону:067-364-33-77.

  3. Олег on Січень 12th, 2016 at 19:53

    Доброго дня!
    Прошу Вас уточнення, невстановлення ТС протягом 6 місяців є дата від отримання паспорта привязки і до фактичного невстановлення самої споруди чи до дати згідно п.2.23 заяви за формою, наведеною у додатку 2

  4. Екатерина on Січень 18th, 2016 at 15:15

    Шановний Олеже, в додатку 2 наведена заява. Дія паспорта прив’язки ТС анулюється за таких умов…..: невстановлення ТС протягом 6 місяців з дати отримання паспорта прив’язки.

  5. людмила on Березень 3rd, 2016 at 10:05

    про установления ТС все понятно , все замечательно, все продумано для предпринимателей, но почему никто не думает о людях,, ни на одном сайте не от указано строительные нормативы для ТС сколько нужно отступать от жилого дома, от входной группы другого здания, можно ли закрывать ТС”доробалом” окна людям, которым не видно белого света . Была в других странах такого нигде не видела. Есть ТС “доробалы” которые не только портят внешний вид улицы, но и не дают жить людям.

  6. Галина on Грудень 7th, 2016 at 17:44

    доброго вечора. роз”ясніть, будь-ласка, чи треба для встановлення МАФа, акт вмбору земельної ділянки?

  7. Екатерина on Грудень 9th, 2016 at 10:54

    Шановна Галино, замовляйте консультацію за тел. 067-364-33-77.

Написати відповідь


4 × дев'ять =