Закон № 1622: як тепер будуть перевіряти підприємства.

Давно обіцяний мораторій на проведення всіляких перевірок бізнесу частково втілюється в життя. При внесенні змін до Державного бюджету 2014 Законом № 1622 було встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня – грудня 2014 тільки з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою підприємства про його перевірці. Як може бути втілена дана норма на практиці.

Методи і способи проведення перевірок Державної фіскальною службою України (реорганізоване відомство з Міністерства доходів і зборів України) врегульовані Податковим кодексом України, всім відомі і є окремою темою для розмов. А от як перевірки будуть проводитись іншими контролюючими органами, ми і спробуємо розібратися.

В першу чергу визначимося з суб’єктним складом перевірок, т. Е. На які контролюючі органи поширюється мораторій.

Відповідно до Указу Президента України №817 / 98 контролюючими органами, які мають право проводити перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, є:

• органи державної податкової служби – стосовно сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів, неподаткових платежів;

• митні органи – стосовно сплати ввізного мита, акцизного збору та податку на додану вартість, які справляються при ввезенні (пересиланні) товарів на митну територію України в момент перетинання митного кордону;

• органи державного казначейства, державної контрольно-ревізійної служби та органи державної податкової служби в межах їх компетенції – стосовно бюджетних позик, позик і кредитів, гарантованих коштами бюджетів, цільового використання дотацій та субсидій, інших бюджетних асигнувань, коштів позабюджетних фондів, а також належного виконання державних контрактів, проавансованих за рахунок бюджетних коштів.

Вищевказані контролюючі органи мають право проводити перевірки фінансово-господарської діяльності суб’єктів підприємницької діяльності лише в межах їх компетенції.

У зв’язку з тим, що вищевказаний чинний Указ Президента України є застарілим, всі органи можна розділити на наступні категорії:

1. Фіскальні органи, що забезпечують наповнення бюджету:

- Державна фіскальна служба, що включає в себе митні органи та адміністрування єдиного соціального внеску. Однак нагадаємо ще раз: мораторій на таку службу не поширюється;

- Державна фінансова інспекція;

- Органи соціального страхування.

2. Інші контролюючі органи, покликані забезпечувати безпеку життєдіяльності громадян:

- Санітарно-епідеміологічна служба;

- Державна служба України з надзвичайних ситуацій;

- Органи захисту прав споживачів;

- Органи екологічного контролю.

3. Правоохоронні органи, покликані забезпечувати інтереси суспільства і держави:

- Органи міліції;

- Органи служби безпеки;

- Органи прокуратури.

Зверніть увагу: мораторій на проведення перевірок не розповсюджується на здійснення заходів правоохоронними органами в рамках оперативно-розшукової діяльності та кримінального процесуального законодавства. Такі заходи здійснюються в повному обсязі.

Вищевказаний перелік органів не є вичерпним, т. До. Можливі й інші втручання з боку органів державної влади і управління. Проте всі вони підпадають по мораторій на проведення перевірок.

Як випливає із самої норми, мораторій не буде діяти тільки в наступних випадках:

- Якщо є дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірки;

- Якщо суб’єкт господарювання самостійно виявив бажання на проведення перевірки.

Безпосередня процедура визначення, видачі та загальний процес оформлення дозволу на проведення перевірок Кабінетом Міністрів України законом не встановлені. Це вселяє надії на те, що Кабінет Міністрів не буде видавати такі дозволи на проведення перевірок мікро-і малого (а можливо, і середнього) бізнесу. З іншого боку, незрозумілі критерії, за якими підприємства будуть обиратися на перевірку за вказівкою КМУ. І така непрозорість, з одного боку, може бути використана в недобросовісних цілях, а, з іншого – лягти в основу захисту, викликавши громадський резонанс (наприклад пікет під стінами КМУ).

Що стосується самостійного виявлення бажання на проведення перевірки, то таке право визначено багатьма нормативно-правовими актами, що регулюють процедури проведення перевірок різними контролюючими органами, в т. Ч. Такими як пожежники, органи СЕС та ін.

Таким чином, запроваджений мораторій на проведення перевірок є позитивним аспектом в нинішніх реаліях здійснення підприємницької діяльності. Однак деякі непрозорі моменти в такій забороні на перевірки можуть привнести чимало негативу.

Андрій Фомічов,
адвокат, керівник практики податкового права АТ “Юскутум”

Стаття опублікована у середа, 20.08.2014, у категорії Закони, Консалтинг. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


7 + = десять

--


Календар публікацій

Серпень 2014
П В С Ч П С Н
« Лип   Жов »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031