НАСЛІДКИ НЕНАДАННЯ КОНТРОЛЮЮЧОМУ ОРГАНУ ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ПЕРЕВІРКИ

Тенденцією останніх років є відмова платників податків у наданні документів для перевірки, що тягне за собою складання акту контролюючим органом про відмову платника та/або його посадових (службових) осіб від проведення позапланової документальної перевірки. Дана обставина є підставою для застосування адміністративного арешту майна такого платника.

Однак, постає питання законності та обґрунтованості вжиття даного запобіжного заходу контролюючим органом.

Згідно п. 85.6 ст. 85 Податкового кодексу України №2755-VI від 02.12.2010 (далі – ПК України), у разі відмови платника податків або його законних представників надати копії документів посадовій (службовій) особі контролюючого органу така особа складає у довільній формі акт, що засвідчує факт відмови, із зазначенням посади, прізвища, імені, по батькові платника (його законного представника) та переліку документів, які йому запропоновано подати. Такий акт підписується посадовою (службовою) особою контролюючого органу та платником податків або його законним представником. У разі відмови платника або його законного представника від підписання акту в ньому робиться відповідний запис.

Таким чином, податковим кодексом чітко зазначено, що якщо платник податків відмовився надати документи до перевірки, контролюючий орган складає про це відповідний акт.

Згідно п. 44.6 ст. 44 ПК України, у разі, якщо до закінчення перевірки або у строки, визначені у абз. 2 п. 44.7 цієї статті, платник не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки або іншого документів вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені ним у податковій звітності, вважається, що на час складання такої звітності ці документи у платника були відсутні.

Тобто, у разі, якщо платник податків не надає контролюючому органу документи, вважається, що під час проведення перевірки вони були відсутні, і про це складається акт.

У той же час, підставами для висновків під час проведення перевірок для посадових осіб контролюючих органів, відповідно до п. 83.1 ст. 83 ПК України, є:документи, визначені цим Кодексом;податкова інформація;експертні висновки;судові рішення;податкові консультації, інші матеріали, отримані у порядку та у спосіб, передбачені цим Кодексом або іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на контролюючі органи.

Тобто, первинні документи, які витребовуються контролюючим органом на підставі запитів, не є єдиним джерелом для висновків, які знаходять відображення у акті перевірки. 

Враховуючи викладене, можна дійти висновків, що:

1) якщо платник податків не надає контролюючому органу документи, вважається, що такі документи були відсутні на час проведення перевірки. У такому разі складається акт відмови у наданні документів;

2) документи не є виключним джерелом інформації для висновків, які викладаються у акті перевірки;

3) ПК України наділяє контролюючі органи рядом інструментів для отримання податкової інформації.

Відповідно до пп. 94.2.3 п. 94.2 ст. 94 ПК України, арешт майна може бути застосований, якщо з’ясовується, що платник податків відмовляється від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу. Тобто за норми податкового законодавства, адміністративний арешт майна може застосовуватися саме у наведених вище випадках. При цьому положеннями ПК України передбачена лише можливість фіксування контролюючим органом відмови платника податків від допуску посадових осіб контролюючого органу до перевірки. Таке фіксування здійснюється шляхом складання відповідного акту (п. 81.2 ст. 81 ПК України).

А от документ, який фіксував би відмову платника податків від проведення документальної перевірки, законодавством не визначено. Так, положення ст. 20 ПК України не встановлюють право контролюючого органу складати документи, які фіксували б відмову платника податків від проведення документальної перевірки. Не передбачене таке право і ст. 75–86 ПК України, які визначають основні засади проведення податкових перевірок.

Поняття «відмови платника податків від надання документів» та «відмови платника податків від проведення документальної перевірки» є відмінними, відмова від надання документів не є підставою для застосування арешту – позиція Вищого адміністративного суду України ( ухвала від 11.11.2014 року на ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 23.10.2014 р.)

Джерело: Юридична газета.

Стаття опублікована у середа, 05.07.2017, у категорії Податки, Трудове законодавство, соцзахист. Ви можете відслідковувати відповіді на цю статтю за допомогою RSS 2.0.

Написати відповідь


9 + чотири =

--


Календар публікацій

Липень 2017
П В С Ч П С Н
« Чер   Вер »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31